Sökning: "Trygghetsbehov"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Trygghetsbehov.

  1. 1. Små barns anknytning. En intervjustudie om trygghet och omsorg i förskolan från ett förskollärarperspektiv vid inskolning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Izabell Flodén Dinov; Julia Djupfeldt; [2024-02-27]
    Nyckelord :Anknytning; omsorg; trygghet; yngre barn; förskola; förskollärarperspektiv; intervju; anknytningsteori; inskolning; fenomenografi; ;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018) lyfter de vikten av att skapa en trygg omsorg för både barnet och deras vårdnadshavare vid inskolning. Från våra tidigare erfarenheter som förskollärarstudenter har vi upplevt en skillnad i hur olika förskolor tolkar omsorgsbegreppet och även hur mycket vikt de lägger vid omsorgsuppdraget. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta barnets trygghetsbehov i förskolan : En kvalitativ studie baserat på förskollärares och vårdnadshavares erfarenheter om hur barnets trygghetsbehov tillämpas i förskolans kontext

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Börrefors; Linnéa Engberg; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; förskola; förskollärare; vårdnadshavare; anknytning; upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad förståelse om hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar att förskolan arbetar för att tillgodose barnets trygghetsbehov, samt synliggöra om vårdnadshavarnas och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskriver att förskolan ska präglas av en trygg och omsorgsfull atmosfär, därav finns ett intresse i studien att synliggöra hur förskolan gör för att tillgodose barnets trygghetsbehov utifrån både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Svårt sjuka patienters upplevelser och erfarenheter av att vårdas på intensivvårdsavdelning : En systematisk integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Corina Caus; [2022]
    Nyckelord :intensive care; critically ill patients; experiences; memory; intensivvård; svårt sjuka patienter; upplevelser; erfarenheter; minne;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Vård av kritiskt sjuka patienter på intensivvårdsavdelning (IVA) innefattar smärtbehandling, sedering och mekanisk ventilation. En lättare sedering och god smärtlindring eftersträvas vilket möjliggör tidig mobilisering och optimerar mekanisk ventilatoravvänjning. LÄS MER

  4. 4. Vadå, vi alla är invandrare mer eller mindre : Andraspråkselevers språkliga och kulturella bakgrund som resurs i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Axel Guttsmann Raab; Nadia Gramej; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; transspråkande; interkulturalitet; diskursanalys; transformativ pedagogik; förstaspråk; andraspråk;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur elever och lärare uppfattar att andraspråkselevernas språkliga och kulturella bakgrund tas i beaktande i undervisningen. Undersökningen eftersträvar att synliggöra maktstrukturer som är kopplade till språk och kultur som avviker från normen genom att belysa de diskurser som förekommer. LÄS MER

  5. 5. Trygghetsbehov hos anhöriga med närstående boende på äldreboende : Intervjuer med anhöriga

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Maria Nasretdin; [2020]
    Nyckelord :need for security; relatives; older family members; elderly homes; interview; trygghetsbehov; anhöriga; äldreboende; anhörigstöd; intervju;

    Sammanfattning : Äldre personer påverkas ofta av sina anhörigas välbefinnande. Studier visar på att avsaknad av trygghet kan orsaka lidande både för den äldre och dennes anhöriga. LÄS MER