Sökning: "Tydliga budskap"

Visar resultat 11 - 15 av 86 uppsatser innehållade orden Tydliga budskap.

  1. 11. Opinion för miljön : En kvantitativ studie om hur miljöorganisationer bildar opinion kring skogsfrågor på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hampus Gröndal; Oscar Fransson Brooks; [2021]
    Nyckelord :Opinionsbildning; Klimatkommunikation; Sociala medier; Budskap; Skogssektorn;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka miljöorganisationers kommunikativa budskapsstrategier för att bilda opinion på sociala medier. Utgångspunkten för arbetet var vår problemformulering där vi ställde frågan huruvida ibland tvivelaktiga kommunikationsstrategier från stora internationella miljöorganisationer påverkar legitimiteten för gräsrotsrörelser inom mindre marknader och deras miljöarbete. LÄS MER

  2. 12. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER

  3. 13. Reklambilder med ett hållbart budskap : förvirrande, förvillande eller fängslande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Nyberg; Antonia Ulfsdotter; Elsa Perman; [2021]
    Nyckelord :Green marketing; Sustainability communication; Advertising; Visual Elements; Verbal Elements; Grön marknadsföring; Hållbarhetskommunikation; Reklambilder; Visuella element; Verbala element.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen angående hur kvinnor i åldrarna 20 till 30 år uppfattar visuella- och verbala element i modeföretags gröna marknadsföring. Speciellt den hållbarhetskommunikation som modeföretag använder för att marknadsföra sina produkter som hållbara. LÄS MER

  4. 14. En jämförelse mellan två läroböcker avsedda för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulalah Hoshyar Salam; Sangeeta Kerai; [2021]
    Nyckelord :Text; bild; samband mellan text och bild; läsförståelse och läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra två olika läromedel och hur sambandet mellan texten och bilden i dessa läromedel ser ut. Vidare ville vi se hur läromedlen lämpar sig för årskurs 1. Vår metod bestod av en kvalitativ textanalys samt läsbarhetsanalys. LÄS MER

  5. 15. För frihet och sanning : en retorisk analys av Frihetsrörelsen

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eric Björklund; Johan Börjesson; Palmquist Felicia; [2021]
    Nyckelord :Alternative movements; rhetoric; forms of appeal; social roles; recruitment; Frihetsrörelsen; Alternativa rörelser; retorik; appellformer; sociala roller; rekrytering; Frihetsrörelsen;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om Frihetsrörelsen, en nyetablerad rörelse som fått stor uppmärksamhet efter bland annat evenemanget Tusenmannamarschen där de marscherade mot Sveriges restriktioner som uppkommit på grund av COVID-19. Rörelsen beskriver hur de manifesterar för frihet och sanning och menar att makteliten försöker inskränka på människors frihet genom restriktionerna. LÄS MER