Sökning: "Tyska som främmande språk"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Tyska som främmande språk.

  1. 1. Landeskundliche und kulturelle Vermittlung in zwei DaF-Lehrwerken auf Anfängerstufe

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Niklas Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :deutsche Fremdsprachendidaktik; Landeskunde; Lehrwerkanalyse; Deutsch als Fremdsprache; tyska som främmande språk; tyska; läroboksanalys;

    Sammanfattning : In dieser Bachelorarbeit wird die landeskundliche und kulturelle Vermittlung zweier DaF-Lehrwerke auf Anfängerstufe analysiert, das eine, Lieber Deutsch 2.0, bilingual auf Schwedisch und Deutsch von hauptsächlich schwedischen Autor:innen geschrieben und das andere, Panorama A2, völlig auf Deutsch von deutschen Autor:innen verfasst. LÄS MER

  2. 2. Kommunikationsstrategien in Schülergesprächen : Zur Identifizierung, Einordnung und Bewertung von Kommunikationsstrategien

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sophia-Kristin Galozy; [2020]
    Nyckelord :German as a foreign language; second language acquisition; communication strategies; oral interaction; communicative competence; strategic competence; conversation analysis; evaluation; Deutsch als Fremdsprache; Fremdsprachenerwerb; Kommunikationsstrategien; mündliche Interaktion; kommunikative Kompetenz; strategische Kompetenz; Gesprächsanalyse; Bewertung; Tyska som främmande språk; andraspråksinlärning; kommunikationsstrategier; muntlig interaktion; kommunikativ kompetens; strategisk kompetens; samtalsanalys; bedömning;

    Sammanfattning : For a long time, the research of communication strategies has played an important role in the study of second language acquisition. They are a criterion for the evaluation of the oral presentation and interaction in the Swedish curriculum of modern languages. LÄS MER

  3. 3. Lesen und lernen : Eine Analyse von Textarten und ihren Funktionen in Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Anna Tombrock; [2019]
    Nyckelord :didactics of literature; german as a second language; learning; reading; schoolbooks;

    Sammanfattning : The following study examines what kind of texts learners encounter in different textbooks, if these texts are constructed or authentic (already published), and if this has, or can have, any meaning for the learningprocess of the students. The chosen textbooks, Das Dach 4 (2007), Genau! 4 (2008), Der Sprung! 4 (2011) and Alles Deutsch: oder was? 9 (2016), are analysed with a comparative method and with a literaturedidactic theoretic framework. LÄS MER

  4. 4. Demokratiarbete i moderna språk : En intervjustudie kring synen på värdegrundsarbetet blandundervisande lärare i franska, spanska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Näsström; [2018]
    Nyckelord :moderna språk; engelska; demokratiuppdrag; värdegrund; intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att bidra till en diskussion kring de moderna språkämnenas legitimitet i den svenska skolan. Detta genom att undersöka språklärares syn på möjligheten att inkludera arbetet med värdegrundsfrågor i undervisningen i moderna språk. LÄS MER

  5. 5. Syntaktische Progression in dem Lehrmittel Lieber Deutsch

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Tyska

    Författare :Malin Duveblad; [2017]
    Nyckelord :Second language acquisition; Textbook research; German as a second language; Processability Theory; Developmental stages; Progression; Syntactic complexity; Transfer; Deutsch als Fremdsprache; tyska; lärobok; Lehrbuch; Tyska som främmande språk; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This bachelor thesis studies the syntactic structures in four textbooks in German as a foreign language used in the Swedish upper secondary school (the gymnasium). The aim of the study is to test whether the German syntax is presented in such a way that it becomes optimally processable for learners. LÄS MER