Sökning: "Ulrika Borg"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Ulrika Borg.

  1. 1. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  2. 2. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :slöjd; Lgr22;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  3. 3. Det är en skolkunskap inte en livskunskap : En kvalitativ studie om lärares skrivundervisning och deras reflektioner kring sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ulrika Borg; Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :writing instruction; discursive writing; narrative writing; second language learners; skrivundervisning; diskursivt skrivande; narrativt skrivande; andraspråksinlärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate, from a didactic perspective, how teachers pursue their writing instruction. A certain focus is directed towards discursive writing and the way the teachers support second language learners. The purpose is to compare the teachers’ writing instruction regarding the aspects above. LÄS MER

  4. 4. Det är hans känsla! : En studie om hur genus och jämställdhet kommuniceras i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ulrika Borg; [2015]
    Nyckelord :gender; sex equality; norms; communication; school; genus; jämställdhet; normer; kommunikation; skola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe, from a didactic point of view, wether gender norms are challenged and sex equality is maintained when two teachers in grade one communicate with their pupils. This is based on the existing norms in our society which generates into certain expectations of how one should act depending on wether you are a girl or a boy. LÄS MER

  5. 5. Samverkan för att hitta en Utväg En kvantitativ studie av kommunikationen i kvinnofridsfrågor mellan myndigheter i Skaraborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Åsa Borg; Malin Westmark; [2010-02-26]
    Nyckelord :myndigheter; Skaraborg; Samverkan; Utväg; kvinnofrid; kvinnomisshandel; kommunikation; information; kompetensprocessen; organisationer; myndighetssamverkan;

    Sammanfattning : Titel Samverkan för att hitta en Utväg Författare Malin Westmark och Åsa Borg Kurs Uppdrag Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs Universitet. Undersöka hur kommunikationen fungerar mellan Utväg och dess kontaktpersoner ur ett mottagarperspektiv. LÄS MER