Sökning: "Ung Företagsamhet UF"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Ung Företagsamhet UF.

  1. 1. Elevers upplevelser av Ung Företagsamhet: undervisningsaspekter för motivation och tillfredsställelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annica Bragsjö Hultén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; elevperspektiv; lärandemotivation;

    Sammanfattning : Att lära till entreprenör har sedan början av 2000-talet varit en central del av gymnasieskolans uppdrag (Skolverket, 2011) och som en del av kursen entreprenörskap nyttjar idag flera svenska gymnasieskolor Ung Företagsamhet (Ung Företagsamhet, 2021). UF innebär att arbeta i projektform med tydligt upplägg och många viktiga deadlines för eleverna (Ung Företagsamhet, 2021). LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elevers upplevelser av de hinder och möjligheter som uppstår när de arbetar med Ung Företagsamhets koncept

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alicia Johansson; [2019]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived student; Junior Achievment Program; entrepreneurship; språkintroduktion; nyanländ elev; Ung Företagsamhet; UF-företagande; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med hjälp av Bourdieus kapitalbegrepp synliggöra hur nyanlända elever upplever de hinder och möjligheter som uppstår när eleverna arbetar med det koncept som Ung Företagsamhet har utformat samtidigt som de studerar på Språkintroduktionen. Genom semistrukturerade intervjuer har elevernas berättelser tolkats med hjälp av Bourdieus begrepp med fokus på kulturellt kapital, utbildningskapital, språkligt kapital och habitus. LÄS MER

  3. 3. Utformning av en e-marknadsplats med hög användbarhet för företag inom Ung Företagsamhet och som är lättnavigerad för alla användare.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Harald Ekholm; Linus Falck; Kristin Gylseth; Fredrik Höije; Victor Kristiansson; Gustaf Sagent; Linnéa Tullin; [2018]
    Nyckelord :xpanda; navigerbarhet; användbarhet; kandidat; webbapplikation; e-marknadsplats;

    Sammanfattning : Ung Företagsamhet (UF) erbjuder ungdomar i gymnasiet möjligheten att testa på hur det är att driva ett företag under ett års tid. Enligt en enkätundersökning, som utfördes på studenter från Linköpings Universitet och på olika gymnasieskolor, framkom det att den största försäljningen av UF-produkter sker på fysiska marknadsplatser. LÄS MER

  4. 4. Business versus sustainability? A qualitative study focused on Swedish business students’ perceptions of business sustainability and its relation to action competence as part of UN’s Education for Sustainable Development (ESD)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emma Brandstedt; [2017-10-12]
    Nyckelord :Education for Sustainable Development ESD ; business education; business sustainability; power knowledge; Junior Achievement JA ; Ung Företagsamhet UF ; gymnasium; Sweden;

    Sammanfattning : Across the world it is recognized that business have to become more sustainable. Different sustainability initiatives have started to emerge in educational settings, but still few educators are able to graduate business students with skills allowing them to manage the complexity of sustainability within businesses. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av generiska kompetenskunskapskrav : En kvalitativ studie av ekonomilärares bedömning av generiska kompetenskunskapskrav inom UF och kursen Entreprenörskap och företagande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Martin Vidhall; [2017]
    Nyckelord :Bedömning av kompetenser; entreprenöriella kompetenser; entreprenöriellt lärande; Ung företagsamhet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur sex ekonomilärare på gymnasiet resonerar runt bedömningsarbetetav en rad generiska och kompetensbaserade kunskapskrav i kursen Entreprenörskap och företagande. Detta för att utreda om bedömningen bedrivs i linje med skolans styrdokumentsamt huruvida bedömningen baseras på entreprenöriella kompetenser. LÄS MER