Sökning: "Ungdomsroman"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet Ungdomsroman.
1. Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. LÄS MER
2. Flicka, pojke, människa : En intersektionell genusstudie med särskilt fokus på maskulinitet i Jessica Schiefauers ungdomsroman Pojkarna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Den här studien undersöker Jessica Shiefauers ungdomsroman Pojkarna ur ett intersektionellt, genus och maskulinitetsteoretiskt perspektiv. Analysen handlar om hur genus konstrueras och framställs i samverkan med andra kategorier som ålder och sexualitet, men också vad som präglar pojkars umgängeskoder i romanen och hur huvudkaraktären Kims upplevelse av sin egen kropp och identitet utvecklas i förhållande till detta. LÄS MER
3. ”Det skulle vara fint att ha en kompis igen” : – En kvalitativ textanalys av samspelet mellan tematik och form i Stephen Chboskys ungdomsroman Wallflower
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar ungdomsromanen Wallflower (2013) av Stephen Chbosky. Romanen är en brevroman och syftet med min analys är att undersöka hur Chbosky använder brevformen för att gestalta betydelsefull tematik i romanen. LÄS MER
4. Men vi talade inte om Asperger. En cripläsning av två svenska ungdomsromaner och deras gestaltning av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : In this essay I’ll be doing a Crip Reading of two Swedish young adult novels, Här ligger jag och blöder and Jag är ju så jävla easy going. By using Crip Theory and “Skevteori”, I examine how disabilities are constructed and performed within the text, as well as how it's talked about and viewed among the novels’ characters. LÄS MER
5. Percy Jackson - född till hjälte? : Från en teoribaserad momentuppdelning till ett färdigt recept.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker en teoribaserad momentuppdelning av en hjältes resa i Rick Riordans (2005) ungdomsroman Percy Jackson – född till hjälte. Utifrån detta undersöks det om romanen följer ett specifikt schema över hjältehändelser för att skapa ett bra recept på en god hjälteberättelse. LÄS MER