Sökning: "Universitetslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet Universitetslärare.

  1. 1. ChatGPT - Verktyg eller fasa för universiteten? : En studie om svenska universitetslärares åsikter om ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Henok Bereketab; Diba Dehnad; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; ChatGPT; AI; Artificial intelligence; universities; Chattbot; ChatGPT; AI; Artificiell intelligens; universitet;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence is one of many technologies that is rapidly growing. There aremany different kinds of AI-tools, such as transcription programs that can convert anaudio or video recording to a transcripted text. LÄS MER

  2. 2. Skilja mellan mänskligt och artificiellt skrivna texter : Experimentell undersökning av universitetslärares bedömningsförmåga samt självskattning gentemot verktyget ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angus Bakke; Sebastian Ohlson; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; UTAUT; University teachers; Students; Acceptance; ChatGPT; UTAUT; Universitetslärare; Studenter; Acceptans;

    Sammanfattning : Idag finns möjligheten att skriva texter med chatbots som är en form av artificiell intelligens. En av de framträdande chatbotarna är ChatGPT som exempelvis kan generera text. På universitetet förekommer det examinationsuppgifter där studenter skriver texter. LÄS MER

  3. 3. Det kommer in någon form av magkänsla, och det låter ju inte riktigt klokt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Andersson; Alfons Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Laborationsrapport; Fysikundervisning; Gymnasie; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Several studies have discussed the importance of laboratory work in physics education and the many different areas of learning that this can contribute to. Most of these studies mention the laboratory report to be an essential part of these laboratory exercises. LÄS MER

  4. 4. From Professional Engineers to University Lecturers : A Qualitative Inquiry about Motivations, Experiences, and Decision-Making Processes of Second Career-Changing Lecturers

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Luis Miguel Dos Santos; [2023]
    Nyckelord :Australia; COVID-19; engineer; engineering education; second career changing teacher; self-efficacy; social cognitive career and motivation theory; social cognitive theory;

    Sammanfattning : Background and Research Questions: The purpose of this study is to investigate and understand the motivations, experiences, and decision-making processes of a group of professional engineers who decided to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age. Based on the Social Cognitive Career and Motivation Theory and Self-Efficacy Theory, the study was guided by a research question, why would professional engineers decide to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age, particularly in Australia? What are their motivations?  Methodology: In line with the general inductive approach, focus group activity, remarkable item sharing, and member-checking interviews were used to collect in-depth sharing and stories from six participants via the online platform during the COVID-19 pandemic. LÄS MER

  5. 5. Hur har universitetslärarnas psykiska mående påverkats av distansarbete i och med Corona Pandemin?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Moslemi; Azhar Hussein; [2022-02-15]
    Nyckelord :distansarbete; ledarskap; psykisk välmående; organisation; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur universitetslärarnas psykiska mående påverkas av distansarbete i och med pandemin. Vi har med anledning av tidsbegränsningen även valt att avgränsa studien om distansarbetets påverkan på universitetslärares psykiska mående gentemot en naturvetenskaplig fakultet på Göteborgs universitet, då vi förutsätter att de flesta universitetslärare haft liknande upplevelser. LÄS MER