Sökning: "Unmotivated readers"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Unmotivated readers.

  1. 1. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Marketing Transparency in the Swedish Textile Industry : A thesis about marketing transparency on digital platforms

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Reinli; Alice Pettersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research project contributes to understanding how Swedish textile companies use sustainable marketing to express transparency on digital platforms and official documents. Are marketing efforts transparent among firms that promote a clear sustainable focus by not misleading readers? The chosen qualitative methods were document analysis evaluating approximately 91 documents combined with content analysis with 15 Instagram posts analysing how firms transparently express their sustainable focus and offer. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har olika textinnehåll för elever? : En studie om sambandet mellan innehåll i olika texttyper och resultat betraktat ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Frida Carlström; Mikaela Holm; [2011]
    Nyckelord :Texttyper; inferenser; läsförståelse; genus; läsinlärning;

    Sammanfattning : Vi har genom vår lärarutbildning förstått att en av grundskolans viktigaste uppgifter är att lära alla barn läsa och skriva. Betydelsen av en god läsfärdighet får allt större betydelse i vårt samhälle. Förväntningarna på skolan och lärarna är att de ska utbilda elever till goda läsare. LÄS MER

  4. 4. ATT STIMULERA TILL LÄSLUST Hur bibliotekarier kan arbeta för att läsovilliga barn och ungdomar ska kunna känna läslust!

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Linda Eriksson; Jenny Magnusson; [2006]
    Nyckelord :Barnbibliotekarier; Litteraturförmedling; Läsfrämjande verksamheter; Läslust; Läsovilja; Lässvaga; Skolbibliotekarier; Aliteracy; Children librarians; ; Joy of reading; Reading promotion; Reluctant readers; School librarians; Unmotivated readers; Documentation; information; library science; archivistics; Arkiv- och bibliotekskunskap; dokumentation; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this Master's thesis is to make suggestions as to how librarians can promote young reluctant readers to help them find the joy of reading. We want to show how the comprehension of these children and adolescents can be translated into action in the librarians work with reading promotion. LÄS MER