Sökning: "Upper secondary school teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 787 uppsatser innehållade orden Upper secondary school teacher.

  1. 1. "Lärare läser betygskriterier och kursplaner som djävulen läser bibeln eller… typ.” : en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasielärare om momentet ergonomi i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elsa Karis; Sanna Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ergonomi; Läroplansteorin; Ramfaktorteorin; Idrott och hälsa; Hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med ergonomi på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa. Studien avser att besvara följande frågeställningar: - Hur tolkas de ergonomiska inslagen i styrdokumenten av gymnasielärare? - Hur arbetar gymnasielärare med ergonomi i ämnet idrott och hälsa? - Vilka möjligheter och begränsningar upplever gymnasielärare vid undervisning om ergonomi? Med utgångspunkt i läroplansteorin och ramfaktorteorin har studien undersökt hur sju behöriga lärare utformar sin undervisning kring momentet ergonomi i idrott och hälsa kurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Musikproduktion på gymnasienivå : en kvalitativ studie om musikproduktionslärares kompetenser och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Gustav Tanner; [2024]
    Nyckelord :Musikproduktionskultur; musikproduktionslärare; musikpedagogik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för vilken typ av kunskap en musikproduktionslärare besitter, och vilka av musikproduktionslärarnas färdigheter som är mest betydelsefulla för undervisning inom ämnet musikproduktion. För att ta reda detta har jag genomfört tre internet baserade intervjuer med musikproduktionslärare som alla arbetar inom fältet på svenska gymnasieskolor. LÄS MER

  3. 3. Biologiundervisningens metoder och innehåll : – en fråga även för elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erica Wild; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic context; Inclusive education; Professionality; Pupil influence; Swedish upper secondary school; Biologi; Didaktisk kontext; Elevinflytande; Gymnasiet; Inkluderande undervisning; Professionalitet;

    Sammanfattning : According to the Swedish school law, pupils should have the possibility to influence their education – both in learning methods and content. However many teachers find it hard to operationalize the pupils’ influence in their teaching. LÄS MER

  4. 4. Vad hände med hälsan? : En kvalitativ diskursanalys om gymnasielärares hälsoundervisning i Idrott och hälsa 1

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Patricia Axling; Lina Hildeby; [2024]
    Nyckelord :idrott och hälsa; gymnasiet; hälsa; hälsoundervisning; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa 1 talar om hälsa samt vilket utrymme hälsoundervisningen ges i gymnasieskolan. Tre frågeställningar har formulerats. 1. Vilka hälsodiskurser synliggörs i idrott och hälsa? 2. LÄS MER

  5. 5. EFL Students’ Analysing and Evaluating Skills in Social Media Content : EFL elevers analys- och utvärderingsförmåga i sociala mediers innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aisha Ali; Jennie Carolan; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign language; Media Literacy; Media Information Literacy; New Media Literacy; Critical Media Literacy; Critical Thinking; Fake News; Social-Media;

    Sammanfattning : This paper is a synthesis of research that presents and reflects on the possible benefits of integrating media information literacy and critical thinking into the English as a Foreign Language (EFL) curriculum with the intention of facilitating for students' development in their critical thinking and media information literacy when engaging with English-language social media content. English is of major significance in the Swedish society and students get some of their news feed from social media in the English language along with their native language of Swedish. LÄS MER