Sökning: "Uppmärksamhetsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Uppmärksamhetsekonomi.

  1. 1. Digital Storytelling - otydligt, men efterfrågat! : En kvalitativ studie i vad man inom den journalistiska branschen avser med Digital Storytelling, samt vilka kompetenser som anses viktiga för det digitala berättandet.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Henrik Edsenius; [2020]
    Nyckelord :Digital Storytelling; Kompetens; Journalistik; Audiovisuell; Konvergens;

    Sammanfattning : Syftet   med   denna   studie   är   att   skapa   en   bild   av   vad   man   inom   den   journalistiska   branschen  avser   med   digital   storytelling,   samt   vilka   egenskaper   och   kompetenser   som   värderas   och  anses   viktiga   för   att   kunna   jobba   med   digitalt   berättande   inom   denna   bransch.   Förhoppningen  med   undersökningen   är   att   generera   fördjupade   kunskaper   inom   området   som   kan   ligga   till  grund   för   vidare   utveckling   av   såväl   begreppet   digital   storytelling   som   förståelse   för   det  digitala   berättandet. LÄS MER

  2. 2. Att tränga genom bruset som independentartist : Långsiktighet i byggande av artistvarumärke, ökad lyssnartillväxt och exponering inom en kompetetiv bransch

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Gabriel Gruvberg; [2020]
    Nyckelord :Independent; major; artist; strategier; sociala medier; uppmärksamhetsekonomi;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka och belysa vilka strategierindependentartister använt sig av för att ’tränga genom bruset’. Begreppet”independentartist” syftar till artister eller musiker som skriver, producerar, distribueraroch marknadsför sina egna alster oberoende av majorbolag. LÄS MER

  3. 3. Varumärkeskommunikation i kristider : En studie av aktörer inom resebranschen i ett uppmärksamhetsekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefine Höög; Simon Sjöhed; [2020]
    Nyckelord :Brand communication; Varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till följd av att Sverige befinner sig i en kris orsakad av coronaviruset har tjänstesektorn drabbats hårt och är i stort behov av äkta varumärkeskommunikation för att engagera publik till att stötta dem. I kristider ökar publikens förväntan på samhällsansvar och relevant kommunikation från varumärken, vilket ställer krav på att kommunikationen uppfattas som trovärdig och äkta för att marknadsföringen ska få positiv effekt för varumärket. LÄS MER

  4. 4. Partnervalet i uppmärksamhetsekonomin, en kvalitativ studie av Tinder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Malte Just; [2018]
    Nyckelord :Tinder uppmärksamhetsekonomi exploatering själv-varufiering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka Tinder och Tinder-användares upplevelser. De övergripande frågorna som önskas besvaras är: Vad händer när människor söker kärleks- och sexpartners via en plattform som Tinder? Hur påverkar detta användarnas intentioner, känslor och förståelse? Mitt tillvägagångssätt har varit en kombination av kvalitativa metoder däribland intervjuer och diskussionsforum på nätet. LÄS MER

  5. 5. Att marknadsföra översatt litteratur : En komparativ analys av den tyska utgivningen av Sara Stridsbergoch den svenska utgivningen av Silke Scheuermann

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jana Rüegg; [2016]
    Nyckelord :cultural transfer; cultural transmission; marketing; translation; cultural transmitter; economization of literature; economy of attention; world literature; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal; kulturförmedling; kulturell överföring; marknadsföring; översättning; nodperson; ekonomisering av litteratur; uppmärksamhetsekonomi; världslitteratur; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal;

    Sammanfattning : Adapting literature from a cultural context to another is the main theme of my master's thesis. The aim is to determine how publishing houses adapt a book from a different cultural context to their own, and if there are any specific marketing choices being made during the publishing process. LÄS MER