Sökning: "Uppmärksamhetsekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Uppmärksamhetsekonomi.
1. Digital Storytelling - otydligt, men efterfrågat! : En kvalitativ studie i vad man inom den journalistiska branschen avser med Digital Storytelling, samt vilka kompetenser som anses viktiga för det digitala berättandet.
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en bild av vad man inom den journalistiska branschen avser med digital storytelling, samt vilka egenskaper och kompetenser som värderas och anses viktiga för att kunna jobba med digitalt berättande inom denna bransch. Förhoppningen med undersökningen är att generera fördjupade kunskaper inom området som kan ligga till grund för vidare utveckling av såväl begreppet digital storytelling som förståelse för det digitala berättandet. LÄS MER
2. Att tränga genom bruset som independentartist : Långsiktighet i byggande av artistvarumärke, ökad lyssnartillväxt och exponering inom en kompetetiv bransch
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka och belysa vilka strategierindependentartister använt sig av för att ’tränga genom bruset’. Begreppet”independentartist” syftar till artister eller musiker som skriver, producerar, distribueraroch marknadsför sina egna alster oberoende av majorbolag. LÄS MER
3. Varumärkeskommunikation i kristider : En studie av aktörer inom resebranschen i ett uppmärksamhetsekonomiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Till följd av att Sverige befinner sig i en kris orsakad av coronaviruset har tjänstesektorn drabbats hårt och är i stort behov av äkta varumärkeskommunikation för att engagera publik till att stötta dem. I kristider ökar publikens förväntan på samhällsansvar och relevant kommunikation från varumärken, vilket ställer krav på att kommunikationen uppfattas som trovärdig och äkta för att marknadsföringen ska få positiv effekt för varumärket. LÄS MER
4. Partnervalet i uppmärksamhetsekonomin, en kvalitativ studie av Tinder
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Följande uppsats är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka Tinder och Tinder-användares upplevelser. De övergripande frågorna som önskas besvaras är: Vad händer när människor söker kärleks- och sexpartners via en plattform som Tinder? Hur påverkar detta användarnas intentioner, känslor och förståelse? Mitt tillvägagångssätt har varit en kombination av kvalitativa metoder däribland intervjuer och diskussionsforum på nätet. LÄS MER
5. Att marknadsföra översatt litteratur : En komparativ analys av den tyska utgivningen av Sara Stridsbergoch den svenska utgivningen av Silke Scheuermann
Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Adapting literature from a cultural context to another is the main theme of my master's thesis. The aim is to determine how publishing houses adapt a book from a different cultural context to their own, and if there are any specific marketing choices being made during the publishing process. LÄS MER