Sökning: "Uppsalamodellen"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade ordet Uppsalamodellen.

  1. 1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stella Devell; Jonathan Brandt; [2024]
    Nyckelord :Internationell expansion; dotterbolag; värdekedja; svenska koncerner; Uppsalamodellen; multinationella företag; indiska marknaden; psykiskt avstånd;

    Sammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER

  2. 2. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  3. 3. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Ticehurst Falk; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; Uppsala model; Psychic distance; Virtuality trap E-commerce; Systematic literature review; Internationalisering; Uppsalamodellen; Psychic distance; Virtuality trap E-handel; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER

  4. 4. Revolutionerar digitaliseringen internationell försäljning? : En kvalitativ studie om när och var Born Digitals etablerar försäljning på internationella marknader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :John Bankefors; Nils Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Born Digital; internationellt företagande; digitala företag; internationalisering; Uppsalamodellen; Born Global;

    Sammanfattning : I dagens digitala värld uppkommer nya typer av företag som Born Digitals, vilka har möjligheter att kunna etablera sin försäljning på internationella marknader på ett digitalt sätt. Forskningen om Born Digitals är begränsad trots denna typ av företags ökade närvaro i takt med digitaliseringen och den teknologiska utvecklingen i världen. LÄS MER

  5. 5. Internationella legender : En studie om svenska industriföretags verksamhet i Malaysia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Ullgren; Gustav Eriksson; [2022]
    Nyckelord :The revised Uppsala model; CAGE-distance framework; ABB; Sandvik; Scania; Volvo Cars; Malaysia; Psychic distance; Networks; Culture; Den reviderade Uppsalamodellen; CAGE-ramverket; ABB; Sandvik; Scania; Volvo Cars; Malaysia; Psykiskt avstånd; Nätverk; Kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för hur svenska industriföretag kan arbeta på en utländsk marknad för att ta sig runt det psykiska avståndet. Detta har gjorts genom att titta på hur ABB, Sandvik, Scania och Volvo Cars arbetar i Malaysia med nätverk och olika åtgärder för att hantera skillnader mellan länderna. LÄS MER