Sökning: "Utökad undervisningstid"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Utökad undervisningstid.

  1. 1. Läxor: ett hemarbete eller en utökad timplan? : En kvantitativ och kvalitativ studie om faktorer som påverkar mellanstadielärares läxanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2021]
    Nyckelord :the more capable peer; läxor; ramfaktorteorin; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mellanstadielärares syn på läxor och faktorer som påverkar läxanvändning. Läxor behandlades, inom ramen för denna studie, som något elever skulle göra utanför ordinarie undervisningstid. LÄS MER

  2. 2. "Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen" : En kvalitativ studie om rektorers arbete för daglig fysisk aktivitet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Larry Li; Johanna Falkenback; [2018]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; daglig; grundskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka arbetssätt rektorer har för att realisera formuleringen “Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen”. Utöver detta ämnar studien även att undersöka potentiella faktorer som påverkar arbetssätten för daglig fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 3. Utökad timplan i matematik - Och systemets tröghet; Extended timetable in mathematics And system interia

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Malm; Katarina Lewin; [2014]
    Nyckelord :huvudmannaskap; matematik; timplan; utökad timplan; matematiksvårigheter; organisation; systemteori; speciallärare;

    Sammanfattning : Lewin, K & Malm, E (2014). Utökad timplan i matematik; och systemets tröghet ( Extended timetable in mathematics; and system interia). LÄS MER

  4. 4. Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Jansson; [2014]
    Nyckelord :Organisation; kommun; skola; matematik; matematikl;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik ochmatematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts:Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sigsom lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet?Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Rörelsens betydelse för barn i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Inga-Lena Johansson; [2006]
    Nyckelord :Bunkeflomodellen; Fysisk aktivitet; Motorisk utveckling;

    Sammanfattning : Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner sträva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmåga samt inspirera till en aktiv fritid. Det är en viktig utgångspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsåren till stor del påverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig såväl fysiologiska som psykologiska effekter. LÄS MER