Sökning: "Ute är inne"

Visar resultat 1 - 5 av 204 uppsatser innehållade orden Ute är inne.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  2. 2. Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Bäck; Linn Verdin; [2023-10-26]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; fritidshem; rörelse; motivation; lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling inne och ute : En litteraturstudie om svenskämnet kombinerat med utomhusundervisning som metod.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erica Andersson Ovcina; Sarah Rosell; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; utomhusundervisning; undervisningsmetod; varierad undervisning; sinnen.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har grundat sig i att underssöka uterummer som komplement i svenskundervisningen. Syftet med studien har varit ur ett didaktiskt perspektiv belysa vad forskning säger om att kombinera svenskämnet och utomhusundervisning i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emelie Rosqvist Ljungbäck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; utemiljö: utevistelse; miljölagstiftning; miljöförvaltning; hälsoskydd; tillsynsmyndighet; tillsynsansvar; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER

  5. 5. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : The study aims to show the preschool teacher's role in promoting motor development and learning in the outdoor environment. The method that has been used is semi-structured interview as it was suitable for making visible the phenomenographic perception of the preschool teachers who participated in the study. LÄS MER