Sökning: "Utvecklingssamtal 2008"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Utvecklingssamtal 2008.

  1. 1. Den nyanserade bilden av barnet : -En studie av samtalsmallar inför utvecklingssamtal på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emily Comeau Hellsing; Linda Hjort; [2016]
    Nyckelord :assessment; teachers s perspectives on children; templates for parent-teacher conferences; content analysis; code scheme; ; Förskola; utvecklingssamtal; samtalsmallar; innehållsanalys; kodschema; bedömning; ;

    Sammanfattning : Målet med studien är att förstå hur och vad som beskrivs och bedöms genom de samtalsmallar som används inför utvecklingssamtal på förskolan. Det är en kvalitativ studie baserad på innehållsanalys av insamlade dokument. Innehållsanalysen utfördes genom kodscheman som tas upp av Bergström och Boréus (2008). LÄS MER

  2. 2. I vilken mån upplever studenter att de fått kunskaper kring utvecklingssamtal och åtgärdsprogram under sin utbildning? : En kvantitativ samt en kvalitativ studie om lärarstudenters uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Johansson; [2011]
    Nyckelord :Samverkan; Samtal; Utvecklingssamtal; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken mån studenterna uppfattar att de har fått kunskaper kring utvecklingssamtal och åtgärdsprogram under sin utbildning samt vilka kunskaper det är som lyfts fram. Genom en enkät till studenter på Uppsala universitet samt en gruppintervju av lärarstudenter har studien velat kartlägga i vilken mån studenter upplever att deras utbildning har gett dem kunskap kring arbetet med utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. LÄS MER

  3. 3. Återkoppling - ett medel för ökat lärande? : En studie av innehållet i skolans skriftliga omdömen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Linnéa Johansson; [2011]
    Nyckelord :formativ bedömning; skriftliga omdömen; feedback;

    Sammanfattning : Alla elever i den svenska skolan ska varje termin ha ett utvecklingssamtal där lärare, elev och föräldrar diskuterar elevens utveckling. Den individuella utvecklingsplanen (IUP) ska stödja elevens fortsatta lärande och fr.o.m. LÄS MER

  4. 4. Conduct of conduct ... Makt och konstruktion av självreglerande subjekt genom skolans skriftliga omdömen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jennie Sivenbring Olsson; [2010-09-06]
    Nyckelord :skriftliga omdömen; makt och vetande; governmentality; diskursanalys; självreglerande subjekt;

    Sammanfattning : Syfte: Sedan 2008 skall alla elever i svensk grundskola få ett skriftligt omdöme över sina kunskaper i de ämnen de läser. Omdömena skall ligga till grund för utvecklingssamtal och formulerandet av en individuell utvecklingsplan. Att skriva dessa omdömen blir en uppgift som gäller större delen av den svenska lärarkåren. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingssamtalet i förskolan : en intervjustudie om innehåll, planering och värdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Gudrun Holmberg; Anna Mellin; [2009]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; pedagogisk dokumentation; utvecklingssamtal; värdering;

    Sammanfattning : Enligt Förskolans läroplan (Lpfö 98) ska det enskilda barnet inte värderas och bedömas men enligt Skolverket (2008) ökar ändå värderingar och kontroller på barnet som individ. I förskolan uppmärksammas värderingsdilemmat främst inför utvecklingssamtalen. LÄS MER