Sökning: "Välgörenhetsorganisationer"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet Välgörenhetsorganisationer.
1. Corporate Involvement in Charitable Engagements : Exploring the Dynamics of Corporate-Charity Collaborators
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In today's business environment, organizations are expected to engage in Corporate Social Responsibility (CSR), which involves balancing their economic success with positive social and environmental impact. Collaborating with charitable organizations can be a way for companies to engage in socially responsible activities and given the increasing focus on CSR, there is a potential for an enhanced interaction between companies and charitable organizations. LÄS MER
2. Motivating Generosity - Investigating Persuasive Strategies for Increasing Clothing Donations to Charitable Causes
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationSammanfattning : Today, the textile industry in Sweden is responsible for up to 1800 tons of textile waste per year, a poor use of resources that results in a negative environmental impact. Additionally, with the rise of fast fashion, which is characterized by rapid trend circulation and a clothing production that matches, clothes are discarded at a higher rate than ever before. LÄS MER
3. Privatpersoners svar på välgörenhetsorganisationers marknadsföring : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Att skapa förståelse för hur privatpersoner reagerar på välgörenhetsorganisationers marknadsföringsstrategier. De centrala frågorna är om privatpersoner främst donerar utifrån altruistiska eller egoistiska skäl, samt om emotionell marknadsföring eller orsaksrelaterad marknadsföring leder till flest antal donationer. LÄS MER
4. Från linjär till cirkulär : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kan stärka sitt varumärke med hjälp av second hand-försäljning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Modeindustrin har historiskt sett låtit människor uttrycka sin kreativitet och personlighet genom kläder, men den har också bidragit till överkonsumtion och negativa miljö- och sociala konsekvenser. För att skapa en mer hållbar modeindustri har cirkulära affärsmodeller utvecklats, där återanvändning och återvinning av kläder spelar en viktig roll. LÄS MER
5. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER