Sökning: "Värdepedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade ordet Värdepedagogik.

  1. 6. Elevers upplevelser av värden : En studie om hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Malin Grönroos; Filip Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :Geografi; gymnasiet; hållbar utveckling; värdepedagogik; utbildning; värdepedagogiska perspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel. Fyra värdepedagogiska perspektiv har utformats av författarna som teoretiskt ramverk och studien syftar till att undersöka hur mycket av respektive värdepedagogiskt perspektiv eleverna upplever inom undervisningen om hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 7. ”Två huvuden är bättre än ett” : En litteraturstudie om skönlitteratur och boksamtalets möjligheter att motverka kränkande behandling i grundskolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Granath; Linn Lönkvist; [2021]
    Nyckelord :litteratur; boksamtal; kränkande behandling; värdepedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utforska skönlitteraturens och boksamtalens roll gentemot kränkande behandling. Därtill kommer även studien att ge en överblick över hur detta behandlas i det gemensamma klassrummet i grundskolans mellanår. LÄS MER

  3. 8. Värdens Geografi : Värdepedagogik i geografi rörande miljöförändringar och hållbar utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Malin Grönroos; Filip Alexandersson; [2021]
    Nyckelord :värdepedagogik; geografi; hållbar utveckling; miljöförstöring; utbildning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen avser att bemöta tidigare forskning kring värdepedagogik i förhållande till hållbar utveckling, miljöförändringar och gymnasieskolans geografikurser. I denna litteraturstudie har tio artiklar och studier från världen runt granskats och sammanfattats för att besvara på hur lärare och elever påverkas av värdepedagogik. LÄS MER

  4. 9. Barn- och ungdomslitteratur som utgångspunkt i arbete med värdegrundsfrågor. : Den didaktiska potentialen i fem utvalda mellanåldersböcker utgivna 2010­–2020.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Helena Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Value-based work; didactic potential; children’s books; values education; Värdegrundsarbete; didaktisk potential; barnlitteratur; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturanalys är att undersöka vilken didaktisk potential det finns att använda nyskriven barn- och ungdomslitteratur som utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete.  För att undersöka detta studeras fem utvalda mellanåldersböcker som riktar sig främst till barn i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 10. Värdefull sex- och samlevnadsundervisning : En litteraturstudie om värden i gymnasieskolans sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Etta Matthews; Olivia Svensson; [2020]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; värdepedagogik; värden; normer; heteronormativitet; funktionalitet; lärares ämneskompetens; moraliserande diskurs; normkritik; religion; mångkultur;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker vilka värden som förmedlas i sex- och samlevnadsundervisningen och vilken roll lärare spelar i förmedlingen av dessa. Litteraturen har samlats in genom systematisk sökning som efter utsortering resulterade i nio vetenskapliga artiklar. Dessa artiklar har sammanställts i en tematisk innehållsanalys. LÄS MER