Sökning: "VFU skola"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden VFU skola.
1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER
2. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER
3. "Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. LÄS MER
4. ”Att vara eller att inte vara” i skolan : En fallstudie av en handlingsplan för ökad skolnärvaro och skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro på en F-9 skola.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån ett specifikt fall undersöka hur arbetet med att ta fram en handlingsplan för ökad skolnärvaro samverkar med skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro. Detta har gjorts utifrån fem frågeställningar. LÄS MER
5. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER