Sökning: "Vad är kunskapssyn"

Visar resultat 1 - 5 av 206 uppsatser innehållade orden Vad är kunskapssyn.

  1. 1. Undervisning i förskolan. En intervjustudie av pedagogernas uppfattningar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rubar Saaed; Rada Nassif; [2024-02-27]
    Nyckelord :undervisning; barnsyn; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas olika uppfattningar kring undervisningsbegreppet utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Samt vilka strategier använder pedagogerna för att undervisa barn i förskolan. Vidare ville vi studera pedagogernas barnsyn och kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Kollegorna på skolorna - vad tycker de om idrott och hälsa? : En intervjustudie om synen på ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alexander Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; Kunskapssyn; Idrott och hälsa; Lärare; Samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vad lärare i andra ämnen än idrott och hälsa anser är kunskap i skolan såväl som i ämnet idrott och hälsa. Det undersöktes även hur eller om samarbete sker mellan lärarnas ämnen tillsammans med idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Språket som nyckel : En studie i hur fyra lärare undervisar om ämnesord med fokus på språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; Josefine Mattsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; språkinriktat arbete; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbete; ämnesord;

    Sammanfattning : Sammanfattning /Abstrakt Andersson, Jenny och Mattsson Josefine (2023) Språket som nyckel: en studie i hur fyra mellanstadielärare undervisar om ämnesord i sina respektive ämnen, med fokus på språkstörning och språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp Förväntat kunskapsbidrag   Vi hoppas att vår studie kan bidra med kunskap om hur några lärare tänker om språkutvecklande undervisning och hur explicit undervisning av ord och begrepp kan stötta elever i deras kunskaps- och ordförrådsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärande av och genom forskning i lokala FoU projekt : Att skapa kunskap i samspel mellan forskning och praktik

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Maria Skarin; [2023]
    Nyckelord :Work integrated learning; research; practical knowledge; epistemology; critical reflection; Arbetsintegrerat lärande; forskning; praktisk kunskap; kunskapssyn; kritisk reflektion;

    Sammanfattning : The aim of this study is increased insight and understanding of how learning from research to practice is working theoretically and experienced by participants. Research questions are: 1. What does learning from research mean, from a theoretical perspective? 2. LÄS MER

  5. 5. Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ida Stolt Althén; Matilda Hjälteryd; [2022-06-28]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Tyst kunskap; Summativ bedömning; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. LÄS MER