Sökning: "Valaffischer"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Valaffischer.

  1. 1. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  2. 2. spriten, konsten och normen : Hur kvinnligt och manligt framställdes i valaffischer kring folkomröstningen 1922

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Back; [2023]
    Nyckelord :Referendum; Political posters; Alcohol; Depictions; Image analysis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how women and men were portrayed in the campaigns surrounding the Swedish referendum 1922, regarding a ban of alcohol.  To examine this, eleven political posters belonging to the pro-ban and anti-ban side have been analyzed from a gender perspective. LÄS MER

  3. 3. “Rösta på oss, annars limmar vi fast dig på E4:an” : En kvalitativ studie av falska valaffischer ur ett medieaktivistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hannah Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Culture jamming; deterritoralization; fake election posters; media activism; narrative analysis; political communication; right to the city;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze 25 fake election posters that have been put up between 2018 and 2022 in Sweden, through a narrative analysis, to gain an insight into how they displace political messages in the public space. The study is also done to gain a deeper understanding of the practice from a media activist perspective and to investigate how these practices renegotiate a traditional form of political communication. LÄS MER

  4. 4. Från ideologi till image. : En analys av visuell retorik i Socialdemokraternas valaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vera Einarsdóttir; [2022]
    Nyckelord :Sökord: visuell retorik; valaffischer; Socialdemokraterna; politisk kommunikation; retorik; ideologi; manifest retorik; latent retorik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur Socialdemokraternas valaffischer sett ut och förändrats sett i ljuset av visuell retorik som perspektiv. Problemområdet mynnar från att studier av politisk kommunikation historiskt sett negligerat det visuella i stor omfattning och så även inom retorikstudier. LÄS MER

  5. 5. Personifierad politisk kommunikation i det offentliga rummet : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av Moderaternas valaffischer under tre partiledarperioder mellan åren 2002–2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emelie Wikander; [2022]
    Nyckelord :political communication; personalization; professionalization; The Moderate Party; election posters; politisk kommunikation; personifiering; professionalisering; Moderaterna; valaffischer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to measure the degree of personalization in the election posters of the Swedish parliament party The Moderates between the years 2002-2022. The years are divided into three different time periods for the ruling party leaders. LÄS MER