Sökning: "Valaffischer"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Valaffischer.
1. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER
2. spriten, konsten och normen : Hur kvinnligt och manligt framställdes i valaffischer kring folkomröstningen 1922
Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to examine how women and men were portrayed in the campaigns surrounding the Swedish referendum 1922, regarding a ban of alcohol. To examine this, eleven political posters belonging to the pro-ban and anti-ban side have been analyzed from a gender perspective. LÄS MER
3. “Rösta på oss, annars limmar vi fast dig på E4:an” : En kvalitativ studie av falska valaffischer ur ett medieaktivistiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to analyze 25 fake election posters that have been put up between 2018 and 2022 in Sweden, through a narrative analysis, to gain an insight into how they displace political messages in the public space. The study is also done to gain a deeper understanding of the practice from a media activist perspective and to investigate how these practices renegotiate a traditional form of political communication. LÄS MER
4. Från ideologi till image. : En analys av visuell retorik i Socialdemokraternas valaffischer.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studien undersöker hur Socialdemokraternas valaffischer sett ut och förändrats sett i ljuset av visuell retorik som perspektiv. Problemområdet mynnar från att studier av politisk kommunikation historiskt sett negligerat det visuella i stor omfattning och så även inom retorikstudier. LÄS MER
5. Personifierad politisk kommunikation i det offentliga rummet : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av Moderaternas valaffischer under tre partiledarperioder mellan åren 2002–2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to measure the degree of personalization in the election posters of the Swedish parliament party The Moderates between the years 2002-2022. The years are divided into three different time periods for the ruling party leaders. LÄS MER