Sökning: "Varför organiserar vi arbetet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Varför organiserar vi arbetet.
1. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER
2. Hur arbetar förskolan med anknytning vid inskolning : trygga barn har större tillgång till sin intelligens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Arbetet handlar om hur man i förskolan arbetar med anknytning. Detta har i sin tur avgränsats till hur anknytning uppnås vid inskolning och hur olika inskolningsmetoder påverkar denna. I undersökningen vill vi få en djupare och bredare förståelse för hur och varför förskolorna har valt sin inskolningsmetod. LÄS MER
3. Kartläggning av införandet av ett nytt verksamhetsstödjande system och användarnas olika roller : En fallstudie på Norrköpings kommun
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : IT-system används dagligen av människor i deras arbete för att underlätta och stödja dem. Det har blivit ett merdigitalt samhälle och de flesta myndigheter och organisationer använder sig av IT-system för att bland annat effektivisera det dagliga arbetet. LÄS MER
4. Nedkopplad: En kvalitativ studie om internet ur ett tidsligt och rumsligt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : De digitala infödingarna tillhör den population som föddes under den digitala utvecklingen, en population som ständigt är uppkopplad, och som inte skiljer på livet av och på internet. Teknologiska verktyg har blivit en så inkorporerad del av vardagen, att många digitala infödingar förmodligen har svårt att föreställa sig en tillvaro utan tillgång till internet. LÄS MER
5. Samverkan en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och dåframförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan iarbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete ochsamverkan skall ske. LÄS MER