Sökning: "Varumärkens särskiljningsförmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Varumärkens särskiljningsförmåga.
1. Varumärkesrättsliga tendenser : En oklar utveckling och dess konsekvenser
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/HandelshögskolanSammanfattning : Varumärkesrätten är ett modernt rättsområde nära sammankopplat med marknadens strukturer. Därmed är det naturligt att rättsområdet är föränderligt och trendkänsligt och utvecklas i takt med att nya behov uppstår på marknaden. LÄS MER
2. Varumärkens särskiljningsförmåga : - särskilt om tredimensionella märken
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
3. Varumärkens särskiljningsförmåga
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : De senaste årtiondena har varumärkesrättens betydelse tilltagit till följd av varumärkets ökade värde i samhället och på marknaden. En grundläggande förutsättning för att ett kännetecken ska kunna åtnjuta varumärkesrättsligt skydd, är att det kan särskilja en näringsidkares varor eller tjänster från andra näringsidkares liknande eller identiska varor eller tjänster. LÄS MER
4. Skyddet för kännetecken på Internet - en granskning av 4 § SOU 2001:26 -
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I mars 2001 överlämnade Varumärkeskommittén sitt slutbetänkande Ny Varumärkeslag och ändringar i firmalagen (SOU 2001:26). Kommitténs uppgift var att genomföra en samlad översyn av den svenska varu-märkesrätten. LÄS MER
5. Anseendeskydd inom varumärkesrätten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Det varumärkesrättsliga skyddsomfånget har påverkats av den globalisering och internationalisering som marknaden har genomgått under den senare delen av 1900-talet och början av 2000-talet. En tydlig tendens är anpassningen av skyddsomfånget efter varumärkens ekonomiska värde. LÄS MER