Sökning: "Veronica Boij"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Veronica Boij.

  1. 1. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Veronica Boij; Lisa Bang; [2007]
    Nyckelord :Kommunikation; Autism; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger säger sig möjliggöra för barn med autism ochutvecklingsstörning, när det kommer till dessa barns kommunikationsmöjligheter och språkutveckling.Våra frågeställningar är: Hur arbetar pedagoger i olika verksamheter med barns kommunikation? Vadsäger aktuell forskning om metoder som är att föredra när det gäller barn kommunikationsmöjligheter?MetodFör att få en inblick i hur arbetet kan se ut i verksamheterna runt barn med autism ochutvecklingsstörning valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. LÄS MER