Sökning: "Viktväktarna"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Viktväktarna.

  1. 1. Nordiska näringsrekommendationerna vs populärvetenskapliga dieter: Kvinnors och mäns erfarenheter, kunskaper och källor till kostinformation.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Landelius; Anna Sturk; [2021]
    Nyckelord :Nordiska näringsrekommendationer; NNR 2012; dieter; kost; trovärdighet; populärvetenskap; Livsmedelsverket; hälsopromotion; folkhälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka svenska kvinnors och mäns erfarenheter av populärvetenskapliga dieter samt de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR), deras kunskaper om kost och källor till kostinformation. Syftet var även att undersöka om det fanns några skillnader mellan kvinnor och män, samt mellan låg- och höginkomsttagare. LÄS MER

  2. 2. Vikt, utseende och livsstil - Budskap i ViktVäktarnas medlemsmaterial

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Sandra Thörnqvist; [2015-02-03]
    Nyckelord :ViktVäktarna; WeightWatchers; genus; generation; klass; etnicitet; livsstil; livsplan; regim; kommodifiering;

    Sammanfattning : In my study of WeightWatchers I have focused on WeightWatchers Sweden and their membership material in aspects of lifestyle, individual acts and planning during two periods, 1980-1990 and 2000-2011. I have also analyzed the material according to messages about gender, generation, class and ethnicity. LÄS MER

  3. 3. Celebrity Endorsement : En kvalitativ analys av Viktväktarnas reklamfilmer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Hedda Broman; [2015]
    Nyckelord :Celebrity Endorsement; Viktväktarna; celebritet; identifikation; aspirationgrupp; psykologiska övertalningsprinciper;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att analysera vad det är för skillnader med att marknadsföra en produkt eller tjänst med eller utan Celebrity Endorsement. Jag har även analyserat hur varumärket framställs genom att använda Celebrity Endorsement metoden. För att förtydliga min analys har jag granskat två reklamfilmer av Viktväktarna. LÄS MER

  4. 4. PRE-net, kursen som kan leda till livsstilsförändringar : - En undersökning som avser att öka förståelsen för livsstilsförändringar när det handlar om kost, fysisk aktivitet, viktminskning och vilja till livsstilsförändring.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Magdalena Melne Kesselmark; [2012]
    Nyckelord :Livsstilsförändring; viktminskning; övervikt;

    Sammanfattning : Att gå ner i vikt kan göras på flera olika sätt. Det kan t.ex. vara att äta efter en strikt diet, byta ut mat till olika måltidsersättningar som ofta är i form av pulver eller gå ner i vikt med hjälp av en operation. LÄS MER

  5. 5. Vad vill överviktiga? Hälsointervention på individens villkor.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Lena Vendin; [2009]
    Nyckelord :overweight; obesity; personal support; individual perspective; övervikt; fetma; hjälpsökande; individperspektiv;

    Sammanfattning : Det finns mycket lite forskning gjord kring vilken form av hjälp överviktiga vill ha och var de kan tänkas vilja söka hjälp för att komma till rätta med sin vikt. För att hälsopedagoger och närbesläktade yrkesgrupper ska kunna genomföra riktade interventioner mot övervikt är det betydelsefullt att de har kännedom om överviktigas önskningar. LÄS MER