Sökning: "Virtual education"

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden Virtual education.

  1. 1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsdelning mellan virtuella volontärer i en ideell organisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nilla Axelsson; Ylva Haasum; Karin Nejderås; [2024]
    Nyckelord :ideella organisationer; virtuella volontärer; kunskapsdelning; distansarbete; Knowledge Management; SECI-modellen; konceptet Ba;

    Sammanfattning : In this case study, we investigate knowledge sharing between virtual volunteers, i.e. volunteers who work remotely by telephone or chat, in a specific non-profit organisation running a helpline. Previous research suggests that knowledge sharing may increase efficiency and continuity in organisations. LÄS MER

  3. 3. GETTING READY TO LEARN IN VR

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alice Zupančič; [2023-10-10]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; collaborative VR; collaborative learning; immersive virtual environments; virtual learning environments; user onboarding; VR onboarding;

    Sammanfattning : Purpose: VR’s unique affordances offer significant potential for education, but the steep learning curve hinders users from fully benefiting from the technology. Onboarding plays a pivotal role in bridging the gap between novice users and the complexities of collaborative VR environments, contributing to the broader goal of making VR education more accessible and user-friendly. LÄS MER

  4. 4. Virtual Environments in Scholè : Beyond Learning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ferasat Sahil; [2023]
    Nyckelord :virtual environments; education; Scholè; Virtual Educational Environment; formation;

    Sammanfattning : This thesis explores the educational potential of virtual environments, which are computer-generated spaces that allow users to have a sense of presence and interaction with simulated worlds. In this thesis, I argue that virtual environments are not merely tools for learning specific skills or knowledge, but can also enable formative experiences that contribute to the purpose of education as understood by contemporary educational theorists. LÄS MER

  5. 5. Fast Art – A Virtual Fashion Exhibition

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Eva Masiero; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Fashion; Virtual Reality; Art; Co-Design;

    Sammanfattning : This thesis focuses on research through the design process of building an immersive Virtual Reality (VR) experience concept resembling a digital art gallery. It covers the topics of sustainable fashion, changing people’s perspectives and behaviour, and new technologies like VR and Artificial Intelligence (AI). LÄS MER