Sökning: "Virtuell verklighet."

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade orden Virtuell verklighet..

  1. 1. Exploring the Depth-Performance Trade-Off : Applying Torch Pruning to YOLOv8 Models for Semantic Segmentation Tasks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xinchen Wang; [2024]
    Nyckelord :Deep Learning; Semantic segmentation; Network optimization; Network pruning; Torch Pruning; YOLOv8; Network Depth; Djup lärning; Semantisk segmentering; Nätverksoptimering; Nätverksbeskärning; Fackelbeskärning; YOLOv8; Nätverksdjup;

    Sammanfattning : In order to comprehend the environments from different aspects, a large variety of computer vision methods are developed to detect objects, classify objects or even segment them semantically. Semantic segmentation is growing in significance due to its broad applications in fields such as robotics, environmental understanding for virtual or augmented reality, and autonomous driving. LÄS MER

  2. 2. Kan VR-stödd undervisning bidra till förbättrade elevresultat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Meyrem Elmazoska; [2023]
    Nyckelord :Inlärning; Minne; Motivation; Multimodal undervisning och virtuell verklighet;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om VR (virtuell verklighet) och vilka möjliga fördelar det bidrar till undervisningen i grundskolan. Jag har inriktat mig på att studera VR-teknikens effekter och syftet med denna undersökning har varit att få reda på huruvida lärande resultat och utbildningen kan förbättras med hjälp av VR samt vilka utvecklingsmöjligheter det finns för undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Cybersickness in a Virtual and Mixed Reality Flight Simulator With a Video See-Through Head-Mounted Display

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Christian K. K. Lindberg; [2023]
    Nyckelord :cybersickness; virtual reality; mixed reality; flight simulator; military; cybersjuka; virtuell verklighet; blandad verklighet; flygsimulator; militär;

    Sammanfattning : The Swedish Air Force Combat Simulation Centre (FLSC) is investigating how immersive technologies can be used with flight simulators. Cybersickness is sickness-like effects experienced when immersed in virtual environments using head-mounted displays. LÄS MER

  4. 4. Moving Air : A Comparative Study of Physical Controllers and Hand Tracking in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ólafur Konráð Albertsson; [2023]
    Nyckelord :Virtual reality; hand tracking; training; comparative study;

    Sammanfattning : Onboarding is a procedure used to familiarize new employees with the details of a new industry, and VR and AR training are increasingly being used for role-specific medical field experiences. This study aims to explore the affordances and challenges of a task-specific shaped controller vs. a regular controller in a VR training scenario. LÄS MER

  5. 5. Perceived Liveliness Impact on Sense of Safety : A Study on Women’s Perceived Safety in Human-Lacking Urban Environments through Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ebba Rovig; [2023]
    Nyckelord :Perceived liveliness; women’s perceived safety; natural surveillance; street attributes; presence of others; virtual reality; urban environments; Upplevd livlighet; kvinnors uppfattade trygghet; naturlig övervakning; gatuattribut; närvaro av människor; virtuell verklighet; urbana miljöer;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersökte förhållandet mellan urbana attribut och upplevd livlighet och dess effekt på kvinnors upplevda säkerhet. Med utgångspunkt i teorier om naturlig övervakning [6] och vikten av att ha andra människor närvarande för att öka kvinnors säkerhet [17], utvärderades fysiska gatuattribut som förutspåddes öka miljöns livlighet. LÄS MER