Sökning: "Vygotskij"

Visar resultat 11 - 15 av 575 uppsatser innehållade ordet Vygotskij.

  1. 11. Är inte skiss bara för esteter? : Utveckling av elevers skissande i kursen Teknik 1

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elisabeth Daram Westling; [2023]
    Nyckelord :teknik; arkitektur; design; foresight; innovationer; humanteknologi;

    Sammanfattning : This short study concerns introduction of sketching by hand, in three first year classes in the Technology Programme at a Swedish Gymnasium. The purpose with the study has been the searching of ways to unfold 1) the student’s approach to sketching 2) their sketching skills 3) the development of a teacher’s didactic tools for sketching in the Technology Programme. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Oboroceanu; Fatima Kouzaili; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; language development; methods; preschool;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som inte har svenska som modersmål. Vi ville genom denna studie ta reda på hur de arbetar med att främja barns språkutveckling i det svenska språket samt vilka metoder och verktyg de använder som stöd i arbetet. LÄS MER

  3. 13. Riskerar barn i gråzonen att falla utanför den inkluderande förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Anstrén; Elin Ek; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; stödinsatser; inkluderande undervisning; sociokulturellt perspektiv; specialopedagogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att bidra med förståelse kring ämnet barn i behov av särskilt stöd. Detta i form av förskollärares beskrivningar av vad barn i behov av särskilt stöd innefattar, vilka konkreta stödinsatser förskolor arbetar med samt hur en inkluderande undervisning tillhandahålls. LÄS MER

  4. 14. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Wihlbeck; [2023]
    Nyckelord :lärmiljö; visuellt stöd; handledning; resurser; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER

  5. 15. Särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie av det specialpedagogiska stödets utformning på grundskolans olika stadier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Wiklund; Veronica Rollne; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; interventioner; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur det specialpedagogiska stödet utformas på olika stadier för elever i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ forskningsansats användes då studien eftersträvade ett djup snarare än ett generaliserbart resultat. LÄS MER