Sökning: "Work-based learning"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Work-based learning.

  1. 1. En kvalitativ studie om socionomstudenternas upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning. Upplevelser under VFU och påverkan på den professionella utvecklingen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Edina Ajetovic; Karol Jumaa; [2023]
    Nyckelord :social work students; work based learning; professional development; theoretical knowledge; interaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand social work students' experiences during their time at work-based learning and the impact it has on the students. The purpose is to research and acknowledge how theoretical knowledge and work-based learning impacts students' professional development. LÄS MER

  2. 2. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ninos Haddad; Rita Joseph; [2023]
    Nyckelord :Religious education; geography education; concept card; interaction; collaborative learning and scaffolding.; Religionsundervisning; geografiundervisning; begreppskort; interaktion; kollaborativt lärande och stöttning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts.  The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER

  3. 3. Entreprenörens lärande för företagets överlevnad : En studie om aktiviteter som används av entreprenörer för lärande i startups

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Wretman; [2023]
    Nyckelord :Learning activities; Formal learning; Informal learning; Learning aspects; Entrepreneur; Startup; Lärandeaktiviteter; Formellt lärande; Informellt lärande; Läraspekter; Entreprenör; Startup;

    Sammanfattning : En effektiv lärprocess för individen i arbetet är väsentligt för företags utveckling. Startups är företag som befinner sig i ett tidigt skede och karaktäriseras av innovation och en flexibel struktur. LÄS MER

  4. 4. ’’Det är viktigt attarbeta utifrån de behov som finns’’ : Yrkesprofessionernas arbete kring lärmiljön inom förskolan, i relation tillbarn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simone Viktoria Esak; [2023]
    Nyckelord :learning environment; preschool; children in need of special support; inclusion;

    Sammanfattning : This study is about the work in the preschool adapted to children in need ofspecial support. The purpose of this study is to investigate how the variousprofessions within the preschool's operations work to promote an equallearning environment adapted to children in need of special support, as well aswhat limitations arise. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER