Sökning: "Workteam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Workteam.

  1. 1. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER

  2. 2. "Har förskolläraren ett ledarskap?" : - En fenomenografisk intervjustudie om förskollärares olika uppfattningar av ett förändrat ansvar och ledarskap i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Bodén; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Preschool; Preschoolteacher; Responsibility; Team; Ansvar; Arbetslag; Ledarskap; Förskola; Förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares olika uppfattningar om ett förändrat ansvar och ledarskap i arbetslaget. Över tid har förskollärarens ansvar förändrats i styrdokumenten och gått från att vara obefintligt till att nu tillskrivits som ett särskilt ansvar. LÄS MER

  3. 3. Behandlingspersonalens upplevelser kring hot och våld på ett LVM-hem i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Mattias Polansky; Jenny Holmgren; [2016]
    Nyckelord :Threats and violence; Compulsory care; Aggressive behaviour; LVM; hot och våld; Behandlingspersonal;

    Sammanfattning : Violence in the workplace is a serious and growing problem both in Sweden and internationally (Menckel & Viitasara, 2002). Especially in the caring professions where users or clients is in a dependent position, and deprived of their liberty in some way, threats and violence proved to be particularly prevalent (Hallberg, 2011). LÄS MER

  4. 4. Barnmorskors kommunikation och dess inverkan på deras arbetsförhållande

    Magister-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Maryam Shekarin; Safoura Zandi; [2011]
    Nyckelord :Kommunikation; teamwork; arbetstillfredsställelse; delaktighet; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Samtidigt som barnmorskeyrket kännetecknas av snabb teknisk utveckling, organisatoriska förändringar och rationalisering, är barnmorskors kommunikation, arbetstillfredsställelse samt kompetensutveckling viktiga faktorer för  barnmorskornas välmående och deras kvalitativa vårdarbete. Syftet med studien  var att beskriva kommunikationen mellan barnmorskor samt mellan barnmorskor   och annan vårdpersonal med avseende på dess inverkan på arbetsförhållanden. LÄS MER

  5. 5. Hinder och möjligheter : En jämförande studie kring lärares och förskollärares tankar av vad som uppfattas vara betydelsefullt för samarbete i arbetslag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Emelie Lindblad; Elin Olsson; [2008]
    Nyckelord :Teacher; Pre-school teacher; School; Pre-school; Co-operation; Workteam; Arbetslag; Samarbete; Lärare; Förskollärare; Skola; Förskola;

    Sammanfattning : Lärare i dagens skola förväntas att vilja arbeta tillsammans med andra lärare i arbetslag, men har dock en lång tradition bakom sig att individuellt planera och leda arbetet i klassummet. Förskollärare å sin sida har en längre tradition bakom sig att tillsammans planera och leda arbetet bland barnen. LÄS MER