Sökning: "Yrkesroller"

Visar resultat 1 - 5 av 463 uppsatser innehållade ordet Yrkesroller.

  1. 1. En intervjustudie av läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Hur beskriver klasslärare, speciallärare och logopeder att de arbetar och samverkar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Raza Bara; Ann-Charlotte Ståhl; [2024-02-05]
    Nyckelord :läsförståelse; autism; mellanstadiet; undervisningsmetoder; yrkesroller; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver att de använder för att utveckla läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Vidare kommer vi att undersöka hur klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan för att främja läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Hammar; [2024]
    Nyckelord :formellt skrivande; likvärdig utbildning; kompensatoriska anpassningar; formella genrer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER

  3. 3. Djurparkernas folkbildningsambition : En intervjustudie om balansen mellan underhållning och kunskapsdelning i djurparkers verksamhet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erica Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Djurpark; underhållning; upplevelse; kunskapsdelning; folkbildning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur anställda på svenska djurparker förhåller sig till och hanterar, frågor som rör balansen mellan underhållning och kunskapsbildning. Metoden som användes var tematisk analys. Som teoretiskt perspektiv användes Kolbs teori om upplevelsebaserat lärande. LÄS MER

  4. 4. Förskolans skattkarta: att arbeta med resurser i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskolans resurser för de barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Betty Persson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; kvalitet; resurser; ramfaktorer; inkludering; likvärdig förskola;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att undersöka vilka resurser förskolan har för att kunna möta barns behov av stöd i relation till förskolans kvalitetskrav. Detta undersöks genom intervjuer med yrkesverksamma i förskolan med olika yrkesroller. LÄS MER

  5. 5. Arbetsmarknadens förväntningar på den nyexaminerade landskapsingenjören : vilka kunskaper är viktiga att få med sig från utbildningen?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Charlotte Erlandsson; [2024]
    Nyckelord :Landskapsingenjörsprogrammet; arbetsmarknad; landskapsingenjör; utbildning; arbetsgivare; utemiljö; yrkesroller; projektledare; arbetsledare;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en intervju- och litteraturstudie som ger svar på vilka kunskapsförväntningar som ställs från arbetsgivarnas sida och hur landskapsingenjörsprogrammet möter dessa förväntningar. Vilken yrkesroll har en nyexaminerad landskapsingenjör möjlighet att få vid etablering i arbetslivet, För att ta reda på vilka förväntningarna är, studeras landskapsingenjörens arbetsmarknad, kvalitativa intervjuer genomförs och jobbannonser studeras genom att identifiera arbetsuppgifter, önskad kompetens och meriter. LÄS MER