Sökning: "Yugoslavians"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Yugoslavians.

  1. 1. Andra generationens gråzon : En kvalitativ studie om identitet hos andra generationens invandrare från f.d. Jugoslavien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilia Makra; [2018]
    Nyckelord :Focus groups; identity; culture; belonging; Yugoslavians; Swedish; adolescents; grey zone; social constructivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine adolescents in the age ranging between 20-25, with one or two foreign-born parents from the former Yugoslavia, experiencing their identity as this is a group considered to be established and well integrated in the Swedish society. As the study was based on a qualitative method using focus groups, the questions in the group sessions were initially more structured and then developed to more open-ended questions that opened up to further discussion. LÄS MER

  2. 2. Det förlorade landet : Människors bild av och syn på Jugoslavien i exilen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Adnan Deronja; [2017]
    Nyckelord :Jugoslavien; politik; kultur; religion; nationalism; historiebruk; intervjupersoner.;

    Sammanfattning : This study is an analysis of how people from the former Yugoslavia saw their homeland. The aim is to investigate exiled Yugoslavs’ view of their homeland. The paper will also examine how Yugoslavia contributes to nostalgia. Additionally examine various groups’ of people view of Yugoslavia and the civil war. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell kommunikation. : En studie av kommunikationen mellan svenskar och forna jugoslaver

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Andelius; Guillermo Munoz; [2003]
    Nyckelord :Business and economics; Interkulturell kommunikation; kommunikation; kultur.; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att svenska företag ska kunna ta del av de synergieffekter det innebär att ha människor anställda som härstammar ur olika kulturer krävs en medvetenhet om olikheterna. Genom medvetenhet om, samt kunskap och färdigheter i den andre kommunikationspartnerns kultur kan vi skaffa oss en intellektuell kommunikationsförmåga för att först lösa de enklaste och sedan en del av de mer komplicerade problemen. LÄS MER