Sökning: "abstrakt problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden abstrakt problemlösning.

  1. 1. STEAM-undervisning : En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Skagerström Olsson; [2022]
    Nyckelord :STEAM-undervisning; estetiska uttryckssätt; tvärvetenskaplig; divergent och konvergent tänkande; lärprocess;

    Sammanfattning : Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). LÄS MER

  2. 2. Effekten av arbetsterapeuters åtgärder för patienter med schizofrenisjukdom : En systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Sakeneh Gholizadeh Khoshdel; [2020]
    Nyckelord :Litteraturöversikt; schizofreni; interventioner; arbetsterapi;

    Sammanfattning : Abstrakt Schizofreni är den vanligaste diagnosen bland alla psykossjukdomar och är en av de tio mest funktionshindrande sjukdomarna i världen. Individer med schizofreni har ofta funktionshinder så som kontaktskygghet och en benägenhet att isolera sig i sin egen värld. LÄS MER

  3. 3. Praktisk matte? : En innehållsanalys av undervisningsmaterialet Praktisk matematik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gembert; Linnéa Sipinen; [2020]
    Nyckelord :Mathematical abilities; central content; practical education material; grade 1-3; concrete to abstract; Matematiska förmågor; centralt innehåll; praktiskt undervisningsmaterial; åk 1–3; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om materialet Praktisk matematik 1 passar att använda i matematikundervisningen i årskurs 1–3 utifrån arbetssättet konkret till abstrakt med fokus på kopplingen till de matematiska förmågorna och det centrala innehållet i matematik från Skolverkets (2019) läroplan. I studien undersöks vilka fem matematiska förmågor som elever ges möjlighet att öva, genom vilket centralt innehåll elever ges möjlighet att öva dessa fem matematiska förmågor samt hur materialet är utformat för arbete genom arbetssättet konkret till abstrakt. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av det matematiska språket för elevers problemlösningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Damoon Nouparvar; Gustav Ahnlid; [2020]
    Nyckelord :problemlösning; matematik; matematiskt; språk; problemlösningsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad forskning säger angående vilken betydelse de matematiska språket har för elevers problemlösningsförmåga. Problemlösningsuppgifter är en stor i undervisningen inom matematik. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på elevers delaktighet och självständighet i sitt lärande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; Anneli Järvinen; Ulrika Öhlund; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; metakogmition; motivation; självständighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien var att beskriva och analysera hur lärare i grundsärskolan ser på elevernas självständighet och delaktighet i sitt eget lärande. I läroplanen (Skolverket 2018a) står det att elever i grundsärskolan ska kunna analysera, samspela, ha ett kritiskt tänkande, vara medvetna om konsekvenser samt att kunna ha inlevelseförmåga. LÄS MER