Sökning: "academic self-concept"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden academic self-concept.

  1. 1. Living in an Immaterial World: An exploratory study on consumer value perceptions in metaverse settings

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Linn Henriksson; Ellen Svärdh; [2023]
    Nyckelord :metaverse; consumption-value theory; value perceptions; virtual consumption;

    Sammanfattning : As sung by Madonna, "we are living in a material world" underscored by the consumption of physical goods. Beyond the glitz of materialism lies the grand problem of overconsumption, and correspondingly overproduction, of the world's finite resources. LÄS MER

  2. 2. Personligt självkoncept och grit : En kvantitativ studie om personligt självkoncept och grit hos professionella och amatörmusiker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Claudia - Elena Mitnei; [2021]
    Nyckelord :Personligt självkoncept; Grit; Professionell och amatörmusiker;

    Sammanfattning : Personligt självkoncept och grit är två psykologiska fenomen som undersöks ofta men inte i relation med varandra och inte kopplade till musiker. Grit har associerats med akademisk framgång och goda resultat och det är en egenskap som framstående ledare inom alla professionella områden verkar ha. LÄS MER

  3. 3. Differences in self-concept among persons with high and low prevalence of ADHD symptoms

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Athina Perifanou; [2020]
    Nyckelord :ADHD; adult ADHD; self-concept; self-esteem; ADHD; ADHD för vuxna; självkoncept; självkänsla;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to shed light on the effects that ADHD symptoms can have on the way individuals assess themselves on six different domains: physical, moral, personal, family, social and academic/work and on their overall self-concept. A total of 136 participants were assessed using two self-ratings questionnaires: Tennessee Self Concept Scale (TSCS-2) and the ADHD screening questionnaire (ADHD-SQ). LÄS MER

  4. 4. Anknytningens betydelse för barns akademiska prestation under skolåren; en narrativ kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elin Åkesson; Emma Andersson; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; akademisk prestation; självförmåga; självreglering; självkoncept; narrativ kunskapsöversikt; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en samtid där akademisk prestation är en allt viktigare aspekt för framtida framgång blir det angeläget att veta vilka faktorer som kan inverka på det. Anknytning har visat sig ha en väsentlig roll i vår utveckling och därav väcks frågeställningen kring vilken betydelse anknytning har för akademisk prestation. LÄS MER

  5. 5. THE MEDIATING ROLE OF STUDENT’S ACADEMIC SELF-BELIEFS IN STUDYING EDUCATIONAL EQUITY A comparison between Sweden and Ukraine in TIMSS 2011

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Oleksandra Mittal; [2019-12-20]
    Nyckelord :Academic self-beliefs; Science self-concept; Interest and Utility; Socioeconomic status mediators; Structural Equation Modelling with multiple mediators; Educational Equity; Sweden; Ukraine; TIMSS 2011;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this study is to enrich the understanding of student-level mechanisms involved in shaping (in)equity in educational outcomes among eight-graders in Sweden and Ukraine by examining the role of academic self-beliefs in science, represented by motivational constructs of self-concept, interest and utility value, as mediators of the association between student socioeconomic status (SES) and achievement in science. Theory: Expectancy-value theory (EVT) of achievement motivation (Eccles (Parsons) et al. LÄS MER