Sökning: "affärsidé teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden affärsidé teorier.

  1. 1. Entreprenörens val - : Valet mellan att starta eget företag eller bli egenanställd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Ludvigsson; Johanna Halonen; [2020]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Entrepreneur process; Business owner; Umbrella contractor; Entreprenörskap; Entreprenörskapsprocessen; Egenanställning; Företagare;

    Sammanfattning : I denna induktiva studie undersöker vi vad som styr valet mellan att bli egenanställd eller starta ett eget företag. Personer kan välja att verka som egenanställd baserat på sin hobby eller passion utan att starta ett eget företag. LÄS MER

  2. 2. Presentationsmätning i hållbarhetsinriktat entreprenörskap –En studie av fyra företag i Göteborg vars affärsidé syftar till att ha en positiv miljömässig och/eller social påverkan (17/18:12)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Mattsson; Victor Sahlin; [2018-04-05]
    Nyckelord :Prestationsmått; prestationsmätning; hållbarhetsinriktat entreprenörskap; entreprenörskap; ekonomistyrning; hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Problem: I en tid med stora utmaningar för en hållbar utveckling finns det teorier att entreprenörskap kan bidra med en positiv påverkan kring detta. Begreppet hållbarhetsinriktat entreprenörskap har i linje med det blivit mer och mer uppmärksammat i litteraturen. Forskning kring ekonomistyrning inom området är dock mycket begränsad. LÄS MER

  3. 3. Paradiset: Sweden’s answer to whole foods : a netnographic case study of modern marketing techniques and how to build a business identity

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Martina Hultén; [2016]
    Nyckelord :advertisement; branding; business identity; food; marketing; netnography; nudging; organic; social media; storytelling; sustainability;

    Sammanfattning : The practice of marketing has changed from a focus on promoting individual products to engaging with people’s identities and lifestyle choices (Belz & Peattie, 2009). A consumer focus and sustainability movement has triggered the marketing development further, where techniques such as green and social marketing are used to reach the more conscious customer. LÄS MER

  4. 4. När kunskapen går hem - Hur tyst kunskap kan tillvaratas och delas i en generationsväxlande organisation

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Julia Danielsson; [2015]
    Nyckelord :socialkonstruktivism; generationsväxling; kompetensutveckling; kunskapsdelning; kunskap; tyst kunskap; miljöpedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sveriges demografi innebär att en stor del av arbetsstyrkan nu går i pension under en relativt kort period. Denna generationsväxling kommer att innebära utmaningar på Sveriges arbetsmarknad. LÄS MER

  5. 5. Socialt ansvar i ett svenskt företag : En studie om hur ett företag inom livsmedelsbranschen arbetar med CSR

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Applee Akter; Linn Grönvall; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Corporate Social responsibility; ansvar; kommunikation och varumärke;

    Sammanfattning : Bakgrund: Numera engagerar sig allt fler företag i sociala och miljömässiga frågor då det förekommer ett krav från intressenter om att företag ska ta sådant ansvar. Fler företag involverar verksamheten i aktiviteter som berör Corporate social responsibility (CSR), för att tillfredsställa externa intressenter och uppnå en fördelaktigare position hos verksamhetens intressentgrupper. LÄS MER