Sökning: "affärsmöjlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet affärsmöjlighet.

  1. 1. Ombyggnation och klimatpåverkan : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alexander Burman; Joel Laigar; [2024]
    Nyckelord :Reuse; Circular construction; Carbon dioxide equivalents; Climate work; Climate calculating tools; Återbruk; Cirkulärt byggande; Koldioxidekvivalenter; Klimatarbete; Klimatberäkningsverktyg;

    Sammanfattning : Inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen har frågan om klimatpåverkan och hållbarhet blivit alltmer central. Branschens påverkan på miljön, särskilt i form av koldioxidutsläpp, är väl dokumenterad och utgör en betydande del av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  2. 2. Circular Food Systems : A content and discourse analysis of the Swedish case

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Erik Bojö; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As most sectors today, the food sector is discussing how it can contribute towards a more sustainable society. One model that has received increased attention over the last decade is the circular economy (CE). LÄS MER

  3. 3. Vem blir en padel-entreprenör? : En studie om hur entreprenörer identifierat padel som en affärsmöjlighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hampus Johansson; Jonathan Löfberg Elg; Jesper Axelsson; [2022]
    Nyckelord :identify a trend; finding business opportunities; personal entreprenuership; entreprenuer as a person; entreprenuerial alertness; trend or fad; effectuation.;

    Sammanfattning : Trender är ett fenomen som innebär en tydlig och stabil förändring av något på marknaden. Inom sportens värld finns det en trend som varit speciellt uppmärksammad och aktuell de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Att rida på hållbarhetsvågen: enlegitimerande boost för PR? : En kvalitativ studie om branschmönster och legitimeringar blandsvenska PR-byråer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Wilma Reinitz Lundbergh; Kerstin Ågren; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetskommunikation; Kritisk diskursanalys; Legitimitet; Ny-institutionell teori; PR-byrå; Webbtexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och i så fall hur PR-byråer använder hållbarhetsdiskursen för att legitimera sina verksamheter. Det görs genom en kvalitativ textanalys där vi eftersträvar att bidra med kunskap om branschmönster och legitimeringar i svensk PR-praktik. LÄS MER

  5. 5. Towards Circularity in Fashion E-commerce — Business Model Development

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Maria Hallgren; Alfhild Hedelin; [2022]
    Nyckelord :Business Model Canvas; Business Modelling; Circular E-Commerce; Clothing Reuse; Sustainability; Value Proposition Canvas; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I dagsläget står textilindustrin i Sverige inför flera utmaningar relaterat till dess negativa miljöpåverkan och brist på cirkularitet. Ett identifierat ämne inom detta område är klyftan mellan e-handlare av kläder och second hand-organisationer eller andra mottagare av kläder. LÄS MER