Sökning: "affect theory mirroring"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden affect theory mirroring.

  1. 1. Anknytning som ett gummiband : En essä om anknytningens betydelse under barnets introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Broman; Karin Holmlund; [2017]
    Nyckelord :Preschool; becoming attached; connection attachment; introduction; induction; affect theory mirroring; induction methods; safe base; safe haven; Förskola; anknytning; introduktion; inskolning; affektteori; inskolningsmetoder; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Den här essän kommer att behandla ett vanligt förekommande ämne inom förskolan, introduktioner av nya barn och föräldrar. Genom introduktionen måste pedagoger förhålla sig till den nya familjen för att försöka få till anknytning och trygghet. LÄS MER

  2. 2. Artisten i vardagsrummet : Gränsöverskridande och samförstånd i det moderna genombrottets dramatik: Leffler, Benedictsson och Stéenhoff

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Maria Mårsell; [2010]
    Nyckelord :argumentation; the artist; Benedictsson; bourgeois; communicative action; conversation; Fraser; gender; Habermas; human action; Leffler; lifeworld; the Modern Breakthrough; public debate; Stéenhoff; system; theatre; argumentation; Benedictsson; borgarklass; Fraser; genus; Habermas; kommunikativt handlande; konstnären; Leffler; livsvärld; moderna genombrottet; borgerlig offentlighet; samtal; Stéenhoff; systemvärld; teater;

    Sammanfattning : Anne Charlotte Leffler, Victoria Benedictsson and Frida Stéenhoff were all part of the Modern Breakthrough in Swedish literature. By utilizing Jürgen Habermas theoretical works on communicative action, and Nancy Fraser’s supplementary reading of his theory, this essay makes clear that the authors’ struggle for an understanding and a rethinking of social norms in their plays Skådespelerskan (1873), Romeos Julia (1888) and Lejonets unge (1896) can be read as a contribution to the public debate. LÄS MER