Sökning: "aktionsforskning sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden aktionsforskning sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. ”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Jungerby Larsson; [2023-10-13]
    Nyckelord :lekterapi; pedagog i vården; lekterapeut; sociokulturellt lärande; salutogent förhållningssätt; KASAM; sjukvårdsrädda barn; delaktighetsbok; pediatrik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. LÄS MER

  2. 2. ”EFTER SPRÅKCAFÉ HAR JAG DEN KÄNSLAN… ATT JAG KAN PRATA.”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Sundgren; [2021-08-04]
    Nyckelord :aktionsforskning; Sfi; kommunikativ språkundervisning; muntlig språkförmåga; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur en specifik aktion och undervisningsform, kallad Språkcafé, fungerar som en praktik för att utveckla Sfi-elevers muntliga kommunikativa språkförmåga. Aktionen Språkcafé genomförs för att skapa en arena för samtal där elever med olika förutsättningar, mål och bakgrunder möts för att diskutera olika ämnen. LÄS MER

  3. 3. FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Winsnes; [2020-01-07]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskola; kollegahandledning; kollegial handledning; reflektion; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektiv och teorin om praktikarkitekturer. LÄS MER

  4. 4. Universell design för lärande : En aktionsstudie om lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annelie Mickelsson; [2020]
    Nyckelord :Universal Design for Learning; teachers´ learning; sociocultural perspective; tools; action research study; research- based approach; Universal Design for Learning; universell design för lärande; lärares lärande; sociokulturellt perspektiv; redskap; aktionsforskning; verksamhetsnära forskning;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syftar till att bidra med kunskap om lärares lärande och undersöka deras användning av kulturella redskap i en aktionsstudie. I studien undersöks processen i ett arbetslag där universell design för lärande (UDL) presenteras och diskuteras som en möjlig stödstruktur för undervisningen i form av en aktionsstudie. LÄS MER

  5. 5. Hantverksaktivism & samhällsengagemang. En studie i grundskoleelevers uppfattning av textilslöjd i närsamhället.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elisabeth Grönberg; [2020]
    Nyckelord :hantverksaktivism; slöjden i samhället; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever i årskurs 5 och 9 uppfattar textilslöjden i närsamhället före och efter de arbetat konkret med en uppgift inspirerad av hantverksaktivism och textilslöjdens kommunikativa funktion. Textilslöjd i närsamhället är ett abstrakt koncept som elever generellt har svårt att uppfatta. LÄS MER