Sökning: "aktivitetsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet aktivitetsteori.

  1. 1. Kommunikation och överlämningsprocess i mjukvaruutvecklingsprojekt : En kvalitativ studie om kommunikationsutmaningar och framgångsfaktorer mellan designer och utvecklare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Martin Larsson Möller; Gustav Vitéz; [2023]
    Nyckelord :Handoff; Communication; Developer; Designer; Överlämning; Kommunikation; Utvecklare; Designer;

    Sammanfattning : Kravet och efterfrågan på IT-system har ökat i en teknologiskt framåtskridande värld. Mjukvaruutvecklingsprojekt involverar olika roller och överlämningar av information och domänkunskap. Utmaningar uppstår då designers saknar teknisk kunskap och utvecklare saknar grafisk expertis. LÄS MER

  2. 2. Karakterisera yrkesmatematik utifrån en analys av yrkesämnenas och matematikämnets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2023]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; yrkesläroböcker; matematikläroböcker; aktivitetssystem; läroboksanalys; yrkeselever;

    Sammanfattning : Mellan den traditionella skolmatematiken (Civil, 2002) och den matematik som används på arbetsplatser finns det en lucka. Elever som går på yrkesprogram saknar ofta motivation för matematikämnet och upplever att matematiken i gymnasieskolan är abstrakt och saknar förankring i det kommande yrkeslivet. LÄS MER

  3. 3. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning av tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Glamin; Fanny Jensen; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; tidiga insatser; aktivitetsteori; aktivitetssystemet; subjekt; objekt; arbetsfördelning; gemenskap; instrument; regler;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån lärares perspektiv undersöka vilka tidiga insatser som görs i matematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter, samt att ta reda på hur dessa insatser ser ut avseende omfattning och pedagogiskt material. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats: Vilka interventioner beskriver lärare som tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i åk F-3? samt Hur beskriver lärare de tidiga insatserna i relation till omfattning och pedagogiskt material?   Inledningsvis redogörs för tidigare forskning som belyser olika former av matematiksvårigheter, tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter samt relationen mellan lärares kompetens och tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  5. 5. En ny (problematisk) problemlösning : Matematisk problemlösning med hjälp av programmering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Erik Vesterberg; [2022]
    Nyckelord :programmering; problemlösning; skelettkod; aktivitetsteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om problemlösning då man använder programmering i matematik och har som syfte att undersöka vilken typ av lärande som läromedel erbjuder då uppgifter konstruerats med och utan skelettkod (färdigskriven kod).Resultaten påvisar en stor skillnad mellan de uppgifter som har skelettkod och de uppgifter som saknar skelettkod. LÄS MER