Sökning: "alfabetiseringsundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet alfabetiseringsundervisning.
1. ”Det var bättre än inget…” - En kvalitativ studie om distansundervisning i alfabetiseringsgrupper ur ett lärar- och elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Under våren 2020 drabbade Coronapandemin Sverige. I mars tvingades bland annat vuxenutbildningen och sfi att över en natt lägga om hela sin verksamhet till distansundervisning. En av grupperna som finns på sfi kallas alfabetiseringsgrupp. Här studerar människor med ingen eller begränsad erfarenhet av att gå i skola. LÄS MER
2. Läs- och skrivundervisning på modersmålet med stöttning av multimodala verktyg inom sfi
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : I uppsatsen undersöks metoder för läs- och skrivundervisningen inom sfi med utgångspunkt från modersmålet dari och multimodala verktyg. Syftet med denna studie är att undersöka de pedagogiska metoder som används vid läs- och skrivundervisningen på modersmålet dari inom sfi samt att se vilka multimodala verktyg som kan ges som stöttning vid läs- och skrivundervisningen för elever som ännu inte är litterata. LÄS MER
3. Det dubbla mandatet : Alfabetiseringslärares syn på modersmålet i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie bygger på fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer av alfabetiseringslärare som syftar till att utifrån sociokulturell teori undersöka hur lärare i alfabetiseringsundervisning resonerar om alfabetiseringsundervisning i relation till modersmålsbaserad undervisning.Frågeställningarna är ”vilken inställning har alfabetiseringslärare till alfabetiseringsundervisning och vilka svårigheter ser de?” och ”vilken roll spelar modersmålet för undervisningen enligt alfabetiseringsläraren?” Materialet som ligger till grund för analysen är de fyra lärarnas resonemang om alfabetiseringsundervisning som har analyserats utifrån en grundad teori. LÄS MER
4. När bokstäver får mening : En kvalitativ studie om alfabetiseringsundervisning inom sfi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur man utformar en effektiv alfabetiseringsundervisning för vuxna andra-språksinlärare inom ramen för sfi. Studien syftar till att ta reda på vad det innebär att arbeta med analfabeter och vad man didaktiskt, samt organisatoriskt på styrningsnivå, kan göra för att effektivisera undervisningen. LÄS MER
5. "Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-undervisning med och utan modersmålsstöd
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings- former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i undervisningen och den andra skolan har ingen modersmålsundervisning. LÄS MER