Sökning: "algebraiskt uttryck"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden algebraiskt uttryck.

  1. 1. Förstaklasselevers kollektiva algebraiska resonemang om funktioner

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Gustaf Karlström; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Resonemang; Algebra; Funktioner; Generalisering; Argumentation;

    Sammanfattning : Hur elever utvecklar algebraiska resonemang är inte så välförstått, vilket i kombination med svenska elevers låga resultat vid algebraiska uppgifter på internationella mätningar utgör en problematik. Denna problematik syftar studien att minska genom att undersöka förstaklasselevers kollektiva algebraiska resonemang om funktioner, för att identifiera vilka typer av algebraiskt tänkande som ges uttryck. LÄS MER

  2. 2. Att urskilja det kritiska : En variationsteoretisk studie om undervisning med växande geometriska mönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Tom Johansson; [2019]
    Nyckelord :mathematics; algebra; growing geometric patterns; learning study; matematik; algebra; växande geometriska mönster; learning study;

    Sammanfattning : Undervisning med växande geometriska mönster ses som en bro mellan aritmetiskt och algebraiskt tänkande genom att elever möter uppgifter som möjliggör generalisering av aritmetiska uttryck. Eftersom svenska elever i internationella tester visar upp bättre resultat inom aritmetik än algebra är syftet med studien att ta reda på vilka aspekter som är kritiska för elevers utveckling från ett aritmetiskt till ett algebraiskt tänkande. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande i matematikens algebra : En kvalitativ studie om begreppsförståelse i en årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Green; Linda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Algebra; algebraiskt uttryck; begreppsförståelse; bokstavssymboler; ekvation; likhetstecken; matematik;

    Sammanfattning : Algebra är ett komplext område. Syftet med studien är att undersöka elevernas begreppsförståelse i matematikens algebra. Undersökningen studerar varierad undervisning där elever bland annat arbetar i grupper med uppgifter som exempelvis spel. Studien är kvalitativt genomförd med videoobservationer som insamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Undervisning med växande geometriska mönster : En litteraturstudie om arbetssätt och metoder.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Ludvig Lindeberg; Tom Johansson; [2018]
    Nyckelord :växande geometriska mönster; generella uttryck; figur och algebra;

    Sammanfattning : Växande geometriska mönster ses som ett redskap för att få elever från ett aritmetiskt till ett algebraiskt tänk om mönster successivt ersätts med tal och bokstavsbeteckningar. TIMSS- rapporten från 2015 redovisar att svenska elever i årskurs 8 har dåliga resultat inom algebra och geometri men samtidigt är aritmetik ett av de starkaste områdena. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers möte med bokstavsymbolerna i algebra : Gymnasieelevers olika uppfattningar och svårigheter kring bokstavsymboler i algebra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ali Soltani Zamani; [2017]
    Nyckelord :algebra; elevens uppfattning av algebra; algebraiska symboler;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att ta reda på gymnasieelevers uppfattningar och missuppfattningar när de ska läsa, tolka och lösa uppgifter med algebraiska symboler. Arbetet fokuserar på elevernas svårigheter vilka upplevs olika i olika sammanhang såsom till exempel generalisering av tal, okänt tal och variabel. LÄS MER