Sökning: "ambivalens"

Visar resultat 1 - 5 av 375 uppsatser innehållade ordet ambivalens.

  1. 1. Främjande av flerspråkighet hos barn med annat, eller andra, modersmål än svenska : En studie med fokus på hur förskollärarnas uttryckta förhållningssätt möjliggör flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vanja Larsson; Ellen Gunterberg; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; modermål; förskola; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom kvalitativa intervjuer undersöka och analysera vad förskollärna uttrycker om förhållningssätt och arbete i främjandet av flerspråkighet med specifikt fokus med annat, eller andra, modersmål än svenska. Frågeställningarna som valts är framtagna för att besvara på vilket sätt förskollärare främjar språklig utveckling för förskolebarn med annat, eller andra modersmål än svenska samt på vilket sätt förhållningssättet kan påverka de möjligheterna. LÄS MER

  2. 2. Erkännandets ambivalens och arbetets prekarisering – Om möjligheten till erkännande i det prekariserade arbetet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nellie Johansson; [2024]
    Nyckelord :Erkännande; erkännandeteori; erkännandets ambivalens; arbetets prekarisering; prekaritet; arbete; idékritik; kritisk teori; Axel Honneth; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The thesis examines the relationship between recognition and precarisation of work. The thesis is conducted through the fusion of the methodology of idéanalys and analytical political theory. Firstly, the concept of precarity and precarisation of work is presented and analysed. LÄS MER

  3. 3. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lovisa Lindholm; Hanna Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Summativ bedömning; motivation; elevers självbild; elever i behov av stöd; lärares erfarenheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER

  4. 4. Kristendom möter nationalromantik : En ikonologisk analys av Albert Edelfelts Kristus och Magdalena från 1890

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julia Cederqvist; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera Albert Edelfelts Kristus och Magdalena (1890) utifrån Panofskys ikonologi ur ett nationalromantiskt perspektiv. I genomförandet har konstverket observerats digitalt och dikten Maria gick till källan ur Kanteletar har studerats genom närläsning för att finna en koppling mellan dessa verk. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever olika generationer beteendeanpassad marknadsföring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :SveaFilippa Hjalmarsson; Ebba Samuelsson; [2023-11-07]
    Nyckelord :Beetendeanpassad Marknadsföring; Attityder; Ambivalens; Generational Cohort Theory; Advertising Value Model;

    Sammanfattning : Research questions: ● What are the underlying factors influencing attitudes towards behavioral marketing across different generations? ● Is it possible to identify an ambivalent attitude towards behavioral marketing across different generations and if so how is it expressed? Purpose: The purpose of the study is to investigate the reasons for the attitudes towards behavioral marketing in different generations. Furthermore, the aim of the study is to investigate whether there is an ambivalent attitude within the generations when it comes to behavioral marketing and how it shows. LÄS MER