Sökning: "analfabetism"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet analfabetism.
1. Fria tänkande människor utanför samhällets strukturer : En kvalitativ studie om kurdiska kvinnors syn på frigörelse och betydelsen av läskunnighet
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om kurdiska kvinnors kamp för jämlikhet, rätten till utbildning och att vara en del av samhället. Som teoretisk utgångspunkt använder jag Paolo Freires teori om pedagogik för förtryckta och Géertz teori om tolkning av kultur. LÄS MER
2. Designprinciper för analfabeter och okunniga teknikanvändare
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Denna studies syfte är ta fram designprinciper för en matlagningsapplikation för analfabeter och teknikokunniga. Analfabetism är ett av de största problemen i Mozambique, 45% av den vuxna befolkningen kan inte läsa. Undersökningen utfördes i Maputo, Mozambiques huvudstad. LÄS MER
3. Undervisning i ett förändrat landskap : En komparativ studie av synen på undervisning i Svenska kyrkan och den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
4. Skolgårdens plats i den föränderliga staden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER
5. Analfabeters hinder och möjligheter i sin SFI-utbildning
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers erfarenheter av hinder och möjligheter i sin SFI-utbildning med särskilt fokus på det stöd de fick till utvecklingen av sin läs- och skrivförmåga utifrån ramfaktorteorin. För att besvara detta användes en kvalitativ forskningsmetod där fem intervjuer genomfördes med nyanlända SFI-elever som saknar tidigare läs- och skrivkunskaper. LÄS MER