Sökning: "analys Dagens nyheter"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade orden analys Dagens nyheter.

  1. 1. BETYDELSEN AV SALIENCY FÖR RESPONSIVITETEN GENTEMOT DEN ALLMÄNA OPINIONEN I DET POLITISKA UTFALLET

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victoria Wojewoda; [2024-02-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker allmänhetens påverkan på politiken i frågor som är av särskild betydelse för medborgarna. Genom kvantitativ statistisk analys undersöks om responsiviteten gentemot den allmänna opinionen i det politiska utfallet är högre för sakfrågor som är salient bland medborgarna. LÄS MER

  2. 2. Hur gestaltas offer för dödligt partnervåld i media?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emilia Olsson Stjernberg; [2024]
    Nyckelord :Dödligt våld; media; offer; partnervåld; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Media kan genom sin gestaltning av offer påverka hur samhället ser på offer vilket i sin tur kan påverka människors rädsla för brott. Studier har visat att rädslan tenderar att öka när offret framställs som en vanlig person. LÄS MER

  3. 3. Otukt som mot naturen är : en kvalitativ analys av diskursen kring homosexualitet i den svenska nyhetspressen under 1944

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Esther Dahlberg; Elsa Segerström; [2024]
    Nyckelord :Homosexuality; legal; negative discourse; discourse; foucault; fairclough; qualitative analysis; journalism; LGBTQIA ; queer; queer theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : From the perspective of discourse analysis, this paper analyzes how homosexuals are portrayed in the Swedish daily press during the year of 1944 when homosexuality became legal. This is done by qualitatively analyzing 12 news articles from three major national Swedish newspapers; Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter and Aftonbladet. LÄS MER

  4. 4. HUR PORTRÄTTERAS ITALIENSKA PREMIÄRMINISTRAR I SVERIGE? EN KOMPARATIV STUDIE AV DE ARTIKLAR SOM SKREVS OM SILVIO BERLUSCONI & MATTEO RENZI I DAGENS NYHETER SAMT AFTONBLADET UNDER KALENDERÅREN 2010 OCH 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Michaelsson; [2023-04-11]
    Nyckelord :Media bias; Gatekeeping; Medielogik; Korruption; Opartiskhet;

    Sammanfattning : Titel: Hur porträtteras italienska premiärministrar i Sverige? Författare: David Michaelsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som har skrivits om två italienska premiärministrar av olika politisk profil i två svenska tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter samt om och hur detta har påverkats av tidningarnas politiska profil. Frågeställning: 1) Hur ofta nämns Italiens premiärminister i de bägge tidningarna? 2) Hur beskrivs premiärministrarna? 3) Undanhålls negativa nyheter om respektive premiärminister med utgångspunkt i tidningens politiska profil? Metod: Kvalitativ textanalys samt kvantitativ innehållsanalys Material: 421 artiklar ur Dagens Nyheter och Aftonbladet under perioderna 2010-01-01 till 2010-12-31 respektive 2015-01-01 till 2015-12-31. LÄS MER

  5. 5. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Andersson; Emma Johansson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Push notifications; news application; digitalization; news selection; commercialization; news media; public service; commercial media;

    Sammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER