Sökning: "analys av i en klass för sig"

Visar resultat 1 - 5 av 180 uppsatser innehållade orden analys av i en klass för sig.

  1. 1. Klimat, tillit, ansvar : En kvantitativ analys av sambandet mellan miljöengagemang, politisk tillit och klass

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ludvig Berggren; [2024]
    Nyckelord :Miljö; Politisk tillit; Klass; Kapital; Habitus;

    Sammanfattning : Studien undersöker genom multipel regressionsanalys sambandet mellan miljöengagemang och politisk tillit, med utgångspunkt i enkätdata med urval ur den svenska befolkningen. Miljöengagemang mäts genom generellt intresse för miljön och medlemskap i en miljöorganisation. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av gruppdynamik i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elias Östlin; [2024]
    Nyckelord :physical education; group dynamics; teacher; student; group development; relations; Tuckman; idrott och hälsa; gruppdynamik; lärare; elev; grupputveckling; relationer; Tuckman;

    Sammanfattning : Att som lärare hantera en hel klass och se till allas olika förutsättningar är inte alltid lätt. Det kräver kännedom om utmaningar i det sociala samspelet. Goda relationer både elever emellan och mellan lärare och elever är viktigt för att skapa trygghet och delaktighet (Skolforskningsinstitutet 2020). LÄS MER

  3. 3. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER

  4. 4. Vreden, sorgen och maktlösheten : En litteratursociologisk studie av genus och klass i romanerna Björnstad och Störst av allt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Ala-Jukuri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur klass och genus skildras i samtidsromanerna Björnstad av Fredrik Backman och Störst av allt av Malin Persson Giolito. Studien ämnar även att se vilka teoretiska föreställningar om makt, vad beträffar klass och genus, som kan identifieras i romanerna. LÄS MER

  5. 5. Ordförråd ur ett didaktiskt perspektiv i en språkligt heterogen klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ted Ahlström; [2023]
    Nyckelord :F-3; lågstadiet; ordförråd; språklig heterogenitet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Ordförråd är en väsentlig del av det svenska språket för elever i grundskolan. För att klara de nationella proven i årskurs 3 är det viktigt att eleverna har ett tillräckligt utvecklat ordförråd i det svenska språket. LÄS MER