Sökning: "analys av intervju med lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 135 uppsatser innehållade orden analys av intervju med lärare.

  1. 21. Användaracceptans av IT för grundskolelärare : En kvalitativ studie om användaracceptans av ny teknik under Covid-19

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christopher-Robin Jonsson; Dennis Thorsson; [2022]
    Nyckelord :User acceptance; elementary school; digitalisation; Användaracceptans; grundskola; digitalisering;

    Sammanfattning : Idag tillämpar alla svenska skolor digitala verktyg i sin undervisning. Digitaliseringen ingår i den svenska grundskolan för att få en mer digitalt kompetent befolkning i framtiden. Sveriges digitalisering har drivits framåt i många år, men med Covid-19 pandemin fick skolornas digitalisering verkligen sättas på prov. LÄS MER

  2. 22. NO, ett ämne som lätt tappas bort : En kvalitativ intervjustudie om lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva en kvalitativ NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Line Björnsvik; Caroline Örtengren; [2022]
    Nyckelord :Kollegiala samarbeten; NO-undervisning; Pedagogisk ämneskunskap; Systematiskt kvalitetsarbete; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att belysa lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva kvalitativ NO-undervisning med stöd av kollegiala samarbeten och skolans systematiska kvalitetsarbete. Metodval för studien är en kvalitativ ansats där det empiriska materialet utgjordes av semistrukturerade intervjuer med lärare och rektorer från tre olika skolor. LÄS MER

  3. 23. "Nu måste vi lära om det här, nu ska vi lära oss ett nytt begrepp" : En studie om lärares förberedelser inför tilläggen rörande samtycke i Lgr 22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Siri Nilsson; Anna van Zwol; [2022]
    Nyckelord :lågstadielärare; intervju; samtycke; förberedelser; Lgr 22;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom det sociokulturella perspektivet på lärande, undersöka hur lärare i lågstadiet har förberett sig inför den stundande implementeringen av tillägget rörande samtycke i Lgr 22. Detta utreddes genom fem kvalitativa intervjuer med fem lärare i lågstadiet. LÄS MER

  4. 24. Gränserna vi ser (och inte ser): : Fritidshemslärares beskrivningar av en vardag med uppdrag i fritidshem och skola

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mergim Krasniqi; [2022]
    Nyckelord :fritidshemslärare; gränsdragningar; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur fritidshemslärare beskriver sin yrkesidentitet samt hur fritidshemslärare med utbildning för både arbete i fritidshem och med ämnesbehörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne beskriver att de i vardagen hanterar uppdrag i två skolformer. Två frågeställningar har använts för att besvara syftet: hur beskriver fritidshemsläraren sin yrkesutövning och hur kan det förstås i termer av yrkesidentitet samt hur kan fritidshemslärarens yrkesidentitet förstås i relation till deras arbete i grundskola respektive fritidshem? Med social identitetsteori och gränsteori som teoretiska ramverk och intervju som metodologiskt ramverk tar studien fasta på fritidshemslärares beskrivningar av en yrkesidentitet med hänsyn till en vardag med uppdrag i två skolformer. LÄS MER

  5. 25. En skola för alla : en intervjustudie om tolkningar och svårigheter medimplementering av policydirektiv i lärarprofessionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Björk; [2022]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglighetsmodellen.;

    Sammanfattning : Björk, Marcus (2021). En skola för alla en intervjustudie om tolkningar och svårigheter med implementering av policydirektiv i lärarprofessionen. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER