Sökning: "analys av reklamfilmer"
Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden analys av reklamfilmer.
1. Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor : En semiotisk analys av könsstereotyper i reklamfilmer i Super Bowl 2023
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : “Violent men and superficial women” (“Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor”) by authors Magda Wendel Bommarco and Lina Larsson aims to evaluate how male and female stereotypes are constructed in Super Bowls commercials 2023. The subject illustrates the issues behind stereotypes as a part of wider social ideologies and power relations, which makes the topic highly relevant to examine. LÄS MER
2. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
3. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
4. Lampan gör mig ledsen : En komparativ multimodal analys av reklamfilmerna Lamp och A Chairful Life
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur multimodalitet används för att gestalta livlösa objekt som karaktärer med egna perspektiv och känslor. Uppsatsen syftar till att bidra med nya insikter för nutida och blivande filmskapare för hur kontext byggs upp av olika semiotiska resurser samt modes. LÄS MER
5. Dina styrkor gör oss starkare : En kvantitativ och semiotisk analys av Försvarsmaktens marknadsföring genom reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study examines how The Swedish Armed Forces (SAF) communicates via their commercials and how this may affect their brand. The Swedish Armed Forces has always been an important authority and their priority is to prevent war and crisis in Swedish society. LÄS MER