Sökning: "analys läromedel NO"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden analys läromedel NO.

  1. 1. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om klimatförändringar i årskurs 2-3; metoder, utmaningar och fördelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Gabriella Linnea Isabel Palez; [2023]
    Nyckelord :climate change; education; pupils; klimatförändringar; lärare åk 2-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur lärare i årskurs 2-3 undervisar om klimatförändringar inom No-ämnet, samt att skapa mer kunskap om vilka eventuella utmaningar lärare möts av när de undervisar inom ämnet. Studien är gjord av data i form av en enkätundersökning med 11 deltagare innehållandes fyra slutna och fem öppna frågor. LÄS MER

  3. 3. Pengar som undervisningsmaterial i ett kontantlöst samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Noah Säteraas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för erfarenheter av pengar som undervisningsmaterial samt hur pengar används i läroböcker och i vilka innehållsområden. Tre frågor formulerades för att besvara syftet: 1) Hur kan lärare använda sig av pengar i matematikundervisningen? 2) Vad har lärare för erfarenhet av hur elevernas lärande påverkas när pengar används i undervisningen? 3) Hur används pengar av läromedel och i vilka innehållsområden?För att besvara dessa frågor samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med arbetande lågstadielärare och genom en analys av matematikläroböcker. LÄS MER

  4. 4. Lärarperspektiv på sex och samlevnadsundervisningen : En fenomenografisk intervjustudie om lärares uppfattningar av sex och samlevnadsundervisningen i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Liselotte Djurberg; Linda Gälbgjuter; [2022]
    Nyckelord :Sex- och samlevnad; lärares uppfattningar; årskurs 4–6; fenomenografi; läroplan; läromedel; samverkan;

    Sammanfattning : Genom en fenomenografisk kvalitativ studie intervjuades verksamma lärare för årskurs 4–6. Studien undersöker de uppfattningar som lärarna har om sex och samlevnadsundervisningen. Resultatet från studien utgår ifrån en fenomenografisk analys gjord på åtta semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Normer och värderingar i NO-läromedel : En multimodal analys av två NO-läromedel med tillhörande lärarhandledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasmus Wendelin; Jonas Sainio; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER