Sökning: "analys läromedel läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden analys läromedel läsförståelse.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Att läsa och förstå : En läromedelsanalys med fokus på läsförståelse i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jenny Lagerström; Sofia Vieira; [2023]
    Nyckelord :läsförståelse; inferenser; ordförståelse; läromedelsanalys; årskurs 1;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två utvalda läromedel i svenska gynnarelevernas läsförståelse samt påvisa deras eventuella likheter och skillnader. Läromedlensom analyserades var ABC-klubben och Krumelurkul, båda avsedda för undervisning iårskurs 1. LÄS MER

  3. 3. Analys av uppgifter i läromedel för läsförståelse : En innehållsanalys genom PIRLS fyra läsförståelseprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Bredhe; Stina Pontén; [2023]
    Nyckelord :svenska; textanalys; pedagogik; läsprocesser; PIRLS; läsförståelse; didaktik; läromedel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER

  5. 5. Bildstöd för läsutveckling : En kvalitativ undersökning om hur lärare resonerar kring bildstöd i läromedel i svenskämnet för förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Matilda Dock; [2023]
    Nyckelord :Pictures; visual aids; learning materials; reading development; reflection; quality assurance; scientific basis; Bilder; bildstöd; läromedel; läsutveckling; reflekrion; kvalitetssäkring; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Forskning visar att bilder och bildstöd är fördelaktiga verktyg för att utveckla  språk- och läsförståelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare  resonerar kring och reflekterar över bilder och bildstöd i läromedel och  material för läsutveckling. LÄS MER