Sökning: "analys reklamfilm"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden analys reklamfilm.

  1. 1. När budskapet tappar fokus : En kvalitativ analys av hur Vattenfalls intertextualiserade reklamfilm “Industrial Emissions Face Mist” tolkas av mottagarna och hur detta kan påverka deltagarnas bild av Vattenfall

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Matilda Thunborg; Nora Löwbeer Wester; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vi måste prata mer om mens : En semiotisk analys om hur menstruation representeras i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Menstruation; Representation; Commercials; Semiotic Analysis; Graphic Design;

    Sammanfattning : In today’s media, menstruation tends to be portrayed in different ways. Periods are either portrayed as being natural or as a problem that must be solved. When these different portrayals are made, questions about the normalization around menstruation are being raised and there are doubts if the menstrual taboo is really gone. LÄS MER

  3. 3. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Katarina Dzanan; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; retorisk analys; informantintervju; typ 2-diabetes; visuell kampanj.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER

  4. 4. Lampan gör mig ledsen : En komparativ multimodal analys av reklamfilmerna Lamp och A Chairful Life

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rebecka Button; Anna Flodin; [2023]
    Nyckelord :Reklamfilm; antropomorfism; gestaltning; multimodalitet; modes; emotioner; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur multimodalitet används för att gestalta livlösa objekt som karaktärer med egna perspektiv och känslor. Uppsatsen syftar till att bidra med nya insikter för nutida och blivande filmskapare för hur kontext byggs upp av olika semiotiska resurser samt modes. LÄS MER

  5. 5. Daniel Craig - Starring as himself? : En sociosemiotisk analys av woke washing då en filmstjärna används i en ny stereotypisk roll förklätt i humor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jennie Eklund; [2023]
    Nyckelord :woke-washing; maskulinitetsstudier; hegemonisk maskulinitet; stereotyper; performativitet; stjärnstatus; queer; camp; varumärkeskultur; marknadsföringskultur; varumärkesaktivism; sexuell hälsa; RFSU; genus;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker ifall woke-washing förekommer eller inte i Belvedere Vodkas reklamfilm Belvedere Present Daniel Craig, Directed by Taika Waititi: Director’s Cut där Daniel Craig spelar rollen som ‘sig själv’ men samtidigt förklaras ha blivit humoristiskt koreograferad. Detta görs genom frågeställningarna: “Hur representeras maskulinitet genom framförande och kostym av Daniel Craig i rollen som ‘sig själv’?” samt “Hur tolkas gestaltningen av mansrollerna när Belvedere Vodka beskriver Craig som humoristiskt koreograferad?”. LÄS MER