Sökning: "analytisk filosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden analytisk filosofi.

  1. 1. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  2. 2. A Dangerous or Necessary Style? : An examination of the relevance of style in philosophy

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Lina Åhlfeldt; [2018]
    Nyckelord :philosophy of language; semantics; style; metaphors; analytic philosophy; Continental philosophy; språkfilosofi; semantik; stil; metaforer; analytisk filosofi; kontinental filosofi;

    Sammanfattning : No form of philosophy is without literary style. This is not always appreciated and opponents of style within philosophy often seem to be unaware of the role of style. LÄS MER

  3. 3. ”Jag vill att eleverna ska ifrågasätta egentligen allt” : Samhällskunskapslärares förståelse av begreppet kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Behdjou; [2017]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kvalitativ intervjustudie; gymnasieskola; demokratiskt deltagande;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker genom kvalitativa intervjuer hur samhällskunskapslärare på gymnasienivå förstår begreppet kritiskt tänkande och hur de undervisar för att främja elevernas förmåga till kritiskt tänkande. Bakgrunden är betoningen i läroplanen och kursplanerna för samhällskunskap från 2011 på skolans uppdrag att främja elevers förmåga till kritiskt tänkande. LÄS MER

  4. 4. Varför filosofera? : En fenomenologisk studie om gymnasieelevers intresse för filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Persson; [2015]
    Nyckelord :Universitetsstudier; fenomenologi; intresse för filosofi; gymnasieelever; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasieelever upplever filosofiämnet. Studiens resultat är tänkt att bidra till diskussionen om hur filosofiutbildning kan utvecklas vid högre studier. LÄS MER

  5. 5. Entities of muscular type : hur kroppen ger mening åt abstrakta begrepp

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Agne Paulsson; [2014]
    Nyckelord :embodiment; embodied mind; embodied cognition; enactivism; science education;

    Sammanfattning : Kognitivismen med rötter i analytisk filosofi och logik beskriver tänkande som symbolmanipulation efter logiska regler. Begrepp har sin mening genom att de refererar till objekt och händelser i världen. LÄS MER