Sökning: "analytisk metod"

Visar resultat 1 - 5 av 284 uppsatser innehållade orden analytisk metod.

  1. 1. "Inte så påfallande klandervärt" - I gränslandet mellan det straffbara och det straffria  En kritisk analys av tingsrätternas oaktsamhetsbedömning i mål om oaktsam våldtäkt "

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Johanna Olander; [2024-02-16]
    Nyckelord :Oaktsam våldtäkt; samtyckeslagen; underrättspraxis; undersökningsskyldighet; rättssäkerhet; the gap problem;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2018 reformerades den svenska sexualbrottslagstiftningen, med den största förändringen att gränsen för straffbar gärning numera avgörs av om deltagandet i en sexuell handling har varit frivilligt eller inte. Härutöver infördes ett särskilt oaktsamhetsansvar för vissa allvarliga sexualbrott, däribland brottet oaktsam våldtäkt. LÄS MER

  2. 2. Upplevelsen av anhöriga på IVA : Intensivvårdssjuksköterskans perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jonatan Bern; Mathias Johannesson; [2024]
    Nyckelord :intensive care nurse; relatives; experience; Intensivvårdssjuksköterska; anhöriga; erfarenheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: En intensivvårdsavdelning vårdar de patienter med livshotande sjukdomar eller skador och som behöver stöttning i ett eller flera organ. Det är en högteknologisk miljö där intensivvårdssjuksköterskan förväntas agera professionellt och vara specialist inom omvårdnaden. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans värdering av etisk kompetens i den rättspsykiatriska heldygnsvården - en koppling till ett hållbart yrkesliv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Cecilia Hager; Sophie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Ethical competence; moral distress; sustainability; forensic psychiatry; nurses; Etisk kompetens; etisk stress; hållbarhet; rättspsykiatrisk vård; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan som arbetar inom den rättspsykiatriska heldygnsvården befinner sig i en position där utmanande situationer och etiska dilemman uppstår. Detta ställer krav på sjuksköterskans etiska kompetens. I de fall sjuksköterskan är hindrad att arbeta enligt sin etiska kompetens kan etisk stress uppstå. LÄS MER

  4. 4. Mikroinfluencers och produktengagemang- En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ruth Landström; Oscar Syrén; Olle Wallinder; [2024]
    Nyckelord :Influencer marketing; mikroinfluencers; engagemangsnivå; trovärdighet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Mikroinfluencers och produktengagemang: En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen Seminariedatum: 2024-01-10 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ruth Landström, Oscar Syrén, Olle Wallinder Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Influencer marketing, mikroinfluencers, engagemangsnivå, trovärdighet Syfte: Syftet med denna studie är att, genom kvantitativ forskningsmetod, öka förståelsen för vikten av en influencers uppfattade trovärdighet beroende på influencerns storlek och den kommunicerade produktens karaktär. Frågeställning: Är den trovärdighet som mikroinfluencers besitter viktigare för hög- än lågengagemangsprodukter i samtliga steg av köpprocessen? Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket är utformat för att analysera och diskutera, men även acceptera eller förkasta de fem hypoteserna. LÄS MER

  5. 5. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER